یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

نظم یا انضباط ؛ مسئله این است ...


موسم خانه تکانی آخرین لحظاتش را سپری می کند ، آنها هم که دیر مانده اند ، امروز و فردا با عجله یک سری کارهای نظافتی و تکاندنی انجام می دهند و بخاطر این تاخیر احتمال زیاد از اول سال با مشکل ندانستن اینکه چه وسیله ای را کجا گذاشته اند مواجه خواهند بود ...

  

هر سال روزهای آخر که می شد هول و ولای نظافت کارگاه آسمان روزهای آخر سال را ابری می کرد ، به یمن اجرای هفتگی و ماهانه نظافت و آراستگی کارگاهها ، امسال نه تنها برای آخر سال کاری نمانده است بلکه با خیال راحت می شود تا دقایق پایانی روز کاری به تولید ادامه داد ...


یکی از همکاران داشت مثلا کمدش را مرتب می کرد که از شانس بدش من سر رسیدم ، همه چیز را بیرون ریخته بود و دوباره آنها را بصورت مرتب داخل کمدش می گذاشت ، با دیدن من گفت : " دارم کمدم را 5s می کنم !! " گفتم : " البته بهتر است بگویی دارم مرتب می کنم و تازه اگر بتوانی این کار را انجام بدهی می شود 1s !! بخاطر اجرای یک بند نصفه و نیمه چرا 4تا بند دیگر را هم معطل می کنی !؟ " گفت : " چرا !؟ " گفتم : " مثلا این چیست ؟ " و شروع کردم یکی یکی وسایل را بیرون آوردن و توضیح خواستن و متقاعد کردن به اینکه اضافی است و غیر ضروری است و ... و خلاصه اینکه وسایل داخل کمدش به نصف رسید و اغلب وسایلی که بیرون می آوردم را جلوی چشمش دور می انداختم ( البته نه آنطور که بعد از من بتواند بردارد !! ) ، وقتی داشتم از آنجا برمی گشتم گفتم : " البته نصف بقیه که مانده است نه بخاطر بدرد بخور بودن و لازم برای ماندن بود ، برای این بود که قدرت متقاعد کردنت برای دور ریختنشان را نداشتم والا آنها را هم دور می ریختم !! "


خیلی ها فرق نظم با انضباط را نمی دانند و غالبا آنها را با هم استفاده کرده و معنی شان را یکسان می گیرند و البته در برخی موارد به مشکل بر می خورند ، نظم در زندگی یک حقیقت است در حالیکه انضباط صورتی از نظم است که قابل مشاهده و اندازه گیری و قابل استناد است ... آدم منظم یک شخصیت پویا و هشیار و سرزنده است در حالیکه یک آدم منضبط غالبا شخصیتی سرد ، گنگ و دلمرده دارد ، انضباط روح ندارد بلکه یک قالب است و صدالبته شکستنی !!


کسانیکه دلشان را به انضباط خوش می کنند خیلی سریعتر در معرض آنارشیسم قرار می گیرند تا آدم های منظم ، آدم منظم در بدترین شرایط هم تبدیل به یک آنارشیست نمی شود ولی آدمهای منضبط در صورت اندکی سرخوردگی زمین و زمان را بهم می ریزند !!!

 

نظرات 1 + ارسال نظر
چرت و پرت سه‌شنبه 27 اسفند 1392 ساعت 23:05 http://shady-chertopert.blogspot.com/

دارم تصورت میکنم داری وسایلشو دور میریزی خیلی جالب بوده اون صحنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد