یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

هلال ماه شعبان !!


دیروز داشتم می رفتم والیبال و موقع پیاده شدن از ماشین چشمم به هلال ماه شعبان افتاد ، هلال اول ماه زیبایی خاص خودش را دارد و تماشایش خیلی حال خوب کن است !! مخصوصا از آپارتمان جدیدمان که بدون هیچ مزاحمی ( البته به غیر از آلودگی هوا ) می توان دمدمای غروب و اذان درافق آن را تماشا کرد !!

 

 

در زمان های قدیم مرسوم بوده که مردم در شب اول ماه هنگام روئیت هلال ماه ، به شیئی مخصوص نگاه می کردند و می گفتند شگون دارد. شعری هم بود که برای اطلاع از اینکه در هنگام رویت ماه در اولین شب هر ماه به چه چیزی باید نگاه کرد


محرم زر است و صفر آینه

ربیع نخست آب است و دیگر غَنم

جماد نخستین به سیمِ سفید

جماد دگر بر کَسِ محترم

رجب مصحف و ماه شعبان به گل

 به ماه مبارک به تیغ و به دَم

به شوال سبزه به ذیغعده طفل

 به ذیحجه دیدار زیبا صنم


روحش شاد مادربزرگم ، اعتقاد عجیبی به این چیزها داشت و با اینکه بیسواد بود ، حساب و زمان خیلی چیزها را نگه می داشت ، مثلا همیشه منتظر رویت هلال ماه بود ؛ نه مثل ما که تصادفی هلال ماه را ببینیم و یا نبینیم !؟ مثلا دو روز مانده به آخر ماه ،چشمش به آسمان بود و دنبال هلال ماه می گشت !؟ شاید حالا خیلی ها اصلا ندانند که هلال اول ماه را در کجای آسمان بگردند !؟ من خیلی کوچک بودم و روزی در حیاط خانه شان داشت وضو می گرفت و ناگهان چشمش به هلال ماه محرم افتاد و چشمانش را بست و به من گفت : " بدو برو از طاقچه ، انگشتر مرا بیاور ! " من هم با تعجب رفتم انگشتر طلایش را از طاقچه برداشتم و آوردم ... " انگشتر را گرفت و چشمانش را باز کرد و به آن نگاه کرد و یک حمد و سه قل هو الله خواند ...

 

تا به خانه برسم ، هزار بار در موردش فکر کرده بودم ... در خانه از پدرم جریان را پرسیدم و پدرم این شعر را خواند و من تقریبا بیش از چهل و چند سال است که با این شعر آشنا هستم و متاسفانه همیشه بادیدن هلال ماه ، فقط آن حمد و سه قل هوالله را می خوانم و آنقدر حواسم جمع نبوده که به بقیه مفاد شعر برسم و توجه بکنم !؟

 

البته گاهی اتفاق می افتاد و رویت هلال ماه منطبق بر وجود آن شئی متناسب با آن ماه درکنارم بود و غافل نمی شدم ... شلوغ بازی های خاصی هم می کردیم و مثلا یکبار هلال ماه ربیع الثانی بود و بعد از رویت هلال من به دوستم نگاه کردم و وقتی جویا شد ، گفتم : "در زمان رویت هلال ماه ربیع الثانی باید به گوسفند نگاه بکنی و نزدیکترین گوسفند به من تو بودی !! "

 

البته شاید برخی ها بگویند که اینها خرافات هستند و مال فلان دوره بوده و حالا تلسکوپ جیمز وب ، ته دیگ کهکشان را درآورده است و ... ولی زندگی انسان به هزار و یک نخ (!) متصل است و گاه روی نخی هستیم که نمیدانیم اصلا وجود داردیا نه !؟ من وقتی به برخی از دوستان بظاهر معتقد به علم نگاه می کنم به این باور می رسم که اگر چه در خود علم شاید (!) ولی در حاشیه ی آن حتما شیطان نقش دارد و با این حیله می تواند مطمئن تر باشد که گمراهی فرد تضمین شده تر است !؟ و دیگر اینکه انسان از  بدو تولد تا زمان مرگ ، از مظان اتهام به دور نیست !؟ یا در حال اتهام خوردن است و یا در حال اتهام زدن !؟!؟

 


برخی از رسانه ها حتی اطلاع از وضعیت ابتدا و انتهای ماه ندارند و هلال اول ماه را از هلال آخر ماه تشخیص نمی دهند و چون با سرعت می خواهند در رساندن خبر اول بشوند ، تصویر هلال آخر ماه را می گذارند و تبریک رویت هلال اول ماه را درج می کنند !! اگر دو سر هلال را به هم وصل کرده و کمی ادامه بدهیم ، شکل b یا p انگلیسی بود ، هلال اول ماه است و اگر d یا q انگلیسی بشود ، هلال آخر ماه است !!؟

 

نظرات 2 + ارسال نظر
سلام دوشنبه 23 بهمن 1402 ساعت 22:00

با درود
من فقط اون بیت اولش را شنیده بودم محرم زر است و صفر آینه
بعضی ها می گفتند به چهره فلانی اول ماه نگاه نکن چون نحس است
بنده ی خدا دوستت که گوسفند را مجسم می کرد
اما بعضی ها به مسئله قمر در عقرب و یا نحس بودن ماه‌های حرام اعتقاد سخت دارند

سلام
اعتقاد داشتن یا نداشتن زیاد مهم نیست ، ولی اعتقاد سخت داشتن (!) و اعتقاد نداشتن سخت (!) کمی سنگین است ...

همطاف یلنیز چهارشنبه 2 اسفند 1402 ساعت 14:22

سلام سلام
بسی بسیارزیاد ممنون برای مطالب کاربردی تان
خدار رحمت کند مادربزرگتان را
(برای تشخیص هلال اول از آخر
اگه هلال سمت راست بود. هلال اوله
و اگر سمت چپ بود هلال آخر )

سلام
ممنون ، عزتتان مستدلم ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد