یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

به بهانه چله سوران !

 

وقتی داشتیم شعار می دادیم که " ما انقلاب مان را به تمام جهان صادر می کنیم ! " یادمان نبود که در مقابل هر صادراتی وارداتی هست ؛ مساوی با آن ، ولی معلوم نیست همسو یا غیر همسو با آن ... 


 

و تقریبا چند سالی از جنگ نگذشته بود که بیکباره درهای کشور بسوی فرهنگ های وارداتی باز شد و به هر کجا انقلاب ما رفت ، فرهنگی وارد جامعه مان شد و البته برخی کشورها در بسته بندی فرهنگ شان مشکل دارند و هنوز فرهنگ های آفریقایی و فرهنگ های بومی برخی جاها به دست مردم شریف مان نرسیده است !؟ 


امروزه مثل خیلی جاهای جهان و در برخی موارد شدیدتر از آنها ، ما بلک فرایدی ( جمعه حراج آخر سال ) داریم ؛ البته در آذر ماه !! و همچنین کاشت و داشت و برداشت درخت کریسمس داریم !! و هر چیزی که در اروپا و آمریکا مد می باشد !؟ و کاری به اصل سنت و رسم و آئین نداریم و همینکه باعث دورهمی دوستان و آشنایان می شود کافیست !؟ و بزودی پارتی هایی با تم آفریقایی هم برگزار خواهد شد که سلبریتی های ما بدلیل اشتغالات سیاسی (!) در این زمینه کم کاری کرده اند و بزودی نفت در مقابل پوست کرگدن و یا تهاتر نفت با عاج فیل و این قبیل موارد هم باید در لیست گمرکچی ها لحاظ شود !! و باید منتظر اختلاس های میلیاردی در واردات پوست یوزپلنگ و پوست زرافه و ... باشیم !!؟ و یک عده هم با جان و دل ، در کنار فرهنگ وارداتی ، در خدمت فرهنگ سنتی جامعه خودمان هستند و همزمان با ژانویه ، مراسم چله سوران ( شب یلدا ) و سایر مراسمات را پایاپا و همپا برگزار می کنند و برای همه ی این مراسمات هم از آن لوله گِلی منسوب به کوروش بخت برگشته (!) سند استخراج می کنند !؟ و شاید بعدها به این نتیجه برسند که آن میخ های سر خم شده در انتهای برخی کلمات میخی ، نشانگر این است که آن مراسم از ایران به سایر نقاط جهان رفته است ؛ مثلا همین ژانویه و اعیاد شرق دور و مراسم جنوب آفریقا و ... و بزودی شاهد جشن آدمخواران در باغ ویلاهای تهران خواهیم بود !؟!؟

 ---

ممقان ، نام روستای بزرگی بود در 25 کیلومتری تبریز ، جبهه جنوب غربی و در مسیر آذرشهر که امروزه باندازه یک شهر بی قواره وسعت دارد !! ممقان حداقل هفتصد ، هشتصد سال قدمت دارد و ممقان دوزی از هنرهای سنتی و اصیل متعلق به این منطقه می باشد که یکی از شاخه های سوزن دوزی می باشد !! ممقان از دیرباز در چند زمینه شهرت دارد و یکی از آنها هم نخودچی و هندوانه مخصوص ممقان می باشد !؟ ممقان قارپیزی ( هندوانه ممقان ) حتی راه به ضرب المثل های فولکوریک هم باز کرده است !! ولی شما در تابلوی ورودی شهر کلمه ای در رابطه با هندوانه و ممقان دوزی نمی بینید و نوشته « به شهر فقاهت و ادب و ... » خوش آمدید !؟ بقول دایی جان مرحوم :« اینجا ایران است ، زَر  گران است و زِر  رایگان است !! »

 

و یک مثلی هم هست که وقتی ، یکی ،  بی دعوت و  یهویی وارد بحثی می شود ، می گویند :«  اشکین سورور کی من ده ممقانلی یم ؟! ( فلانی هم خرش را جلو می راند که منهم ممقانی هستم ) !» البته یک روی دیگر این را هم بشوخی و در مجالس خودمانی تر می گویند که :« بو دا گئدیر مماقانا کی دییه من ده ائشکم ! »

 

خلاصه در هفته ای که گذشت ، مغازه کناری ما بعد از ده روزی که شبانه روز برای بلک فرایدی کار می کرد و انواع بنر و تراکت و آویز و ... سفارش داشت !؟ افتاده روی خط شب یلدا و انواع بنر به شکل پرچم که بالا و پائین اش پوست هندوانه و وسطش قرمز است چاپ زده و تراکت و ... !؟ دیروز صبح پاساژ خلوت بود و از ساعت هشت آمده بود برای راست و ریست کردن کارهایش و سرش خیلی شلوغ بود که من وارد شدم و پرسیدم :« ممقان کشور مستقل شده است ؟ » عین آدمهای گیج نگاهم کرد و گفت :« یعنی چی ؟» گفتم :« آخه چند روزه داری برایشان پرچم می زنی !؟ گفتم شاید استقلال گرفته و این هم پرچم رسمی شان هست !! » خندید و گفت :« اینها که برای یلداست ولی یکی را کنار می گذارم و می فرستم برای یکی از فامیل ها در ممقان و می نویسم جشن استقلال تان مبارک !! فقط طرف خانمم هستند و قشقرقی بشود یقه تو را می دهم دست خانمم !! »

 

نظرات 2 + ارسال نظر
morad پنج‌شنبه 23 آذر 1402 ساعت 07:42

سلام کدام پاساز ؟ ما هم بیاییم

سلام

سلام پنج‌شنبه 23 آذر 1402 ساعت 19:58

بالاخره کاسب ها باید از روزهای مخصوص استفاده بکنند و به کسب و کارشان رونق بدهند
به قول یکی در خارج در این روز اجناس حراج می شود و در نزدیکی عید نوروز اجناس چند برابر می شود
اتفاقا من ممقان را دیده ام
تعصبی روی ممقانی بودن دارند به طوری که تقریبا همگی دنباله فامیلی شون یک ممقانی دارند
در ضمن مردمان سخت کوش و موفقی هستند

سلام
البته که آدمهای موفق زیادی دارند و خانواده های اصیل و ریشه دار ، زیاد دارند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد