یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

قحط الآزادگی !

 

دیروز در خبرها شنیدم که سلمان رشدی را ، در نیویورک ، با چاقو زده اند و در یک اختفای عملیاتی به بیمارستان برده اند !! کمی بعدتر انگار حالش بدتر شد و امروز هم که گزارش های جسته و گریخته حاکی از وخامت اوضاع بود و کار به از دست دادن یک چشم و کبد و ... کشیده بود و ...

  

 

در طول سی سال گذشته که حکم ارتداد سلمان رشدی صادر شده بود ، با اینکه خیلی ها سعی می کردند نسبت به صدور حکم بی تفاوت بوده و قضیه را بی اهمیت نشان بدهند (!) هزینه های گزافی بابت حفظ و نگهداری سلمان رشدی (!) پرداخت شده  و مطمئنا این هزینه ها از جیب مالیات دهندگان آمریکایی و انگلیسی و در راستای دفاع از حق آزادی بیان بوده است !! نگهداری در انگلیس کمی سخت و پرهزینه بود و برای همین به آمریکا منتقل شده بود تا محافظت راحتتر بعمل بیاید !!؟ آزادی بیان ؛ خاصه در کشورهای اروپائی و آمریکا یکی از اصول بنیادین بحساب می آید !! برای همین از دیروز هر کسی در اروپا و آمریکا ، دستش به تریبون رسیده است (!) حمله به آزادی بیان را وحشتناک و شوکه کننده و ... تعریف کرده است تا از قافله عقب نماند !!

 

برخلاف جهان سوم که آزادی عمل در اولویت قرار دارد !!؟ ولی هم در جهان اول و هم در جهان سوم (!) این آزادی ها وقتی تابعی از حکومت بوده باشند آزادانه تر می شوند !!


مثلا شما اگر در آمریکا  مطلبی در مورد ضدیهودیت بنویسید و اسرائیل را زیر سوال ببرید و حتی دویست عدد جنازه کودک هم به پیوست بزنید (!) متهم به سوءاستفاده از آزادی بیان شده و شاید هم متهم به تروریست فرهنگی و ... بشوید و شاید دانشگاهتان را از دست بدهید و موقعیت کاریتان به خطر بیافتد و حتی تابعیت و اقامتتان مخدوش بشود !!؟؟ ولی اگر زبانتان را بطرف دشمنان حکومت آمریکا باز بکنید و دانسته و ندانسته فحاشی بکنید (!) برایتان محافظ و گارد گذاشته و امکانات در اختیارتان بگذارند که آزادیتان را توسعه بدهید !!!؟؟ این مورد در طول تشکیل سرزمین آمریکای آزاد، بارها دیده و شنیده و خوانده شده است !!

 

و در جهان سوم هم کم دیده نشده است که یکی که پشتش به یک قدرتمندی گرم بوده است ، براحتی می تواند کسی را از کار و زندگی بیاندازد !! برایش در اداره پاپوش درست بکند !! امتیازاتش را سلب بکند !! حتی به راحتی آب خوردن خونش را بریزد و ...

 

بهترین برهه تاریخی در آمریکا زمانی بوده که همه اسلحه داشتند و هر کسی هر کاری دوست داشت می کرد و هر جور می توانست از خودش دفاع می کرد و یا برای بدست آوردن خواسته اش اقدام می کرد ... حالا این وسط اگر بدفعات زیادی حق ضایع می شد هم مهم نبود (!) بهرحال انتخاب منطقه زندگی خودش آزادی کمی نیست و نبوده است !! اگر در ایران امروز آن شرایط آمریکای قدیم حاکم بشود و هر کسی بخواهد در کنار هر چی دوست دارد (!) سلاح مناسبی هم تهیه و بکار بگیرد و آزادی عمل مناسبی داشته باشد (!) مطمئنا در ششماه آینده نصف جمعیت ایران از بین می رود !!؟؟


طبق فرموده جامعه شناسان و روانشناسان بزرگ که آمریکایی تشریف دارند (!) آزادی بدون حد و مرز اصلا به صلاح انسان نیست !! و اگر انسان تعقل کافی برای تعریف محدودیت برای زبانش و رفتارش نداشته باشد (!؟) یک دولت فهیم باید یک محدوده برای رفتارها و گفتارها تعریف بکند (!؟) و ابعاد این محدوده را باید جوری تعریف بکند که همه را شامل بشود ، اینکه در یک دولت مثلا سکولار فحاشی نسبت به دین و توهین به مقدسات آزاد باشد ، باید هزینه های لازم برای تبعات آن پرداخت گردد!!

 

ولی داستان سلمان رشدی یک جور دیگری ناجور است !! و آن اینکه نشان می دهد حکم دینی می تواند از سیم خاردارهای سیاست فراتر برود !! و در کشور دیگری بهمان تازگی و طراوت باشد !! ضارب سلمان رشدی غیرایرانی بوده و اگر اعتراف مناسبی بتوانند از او بگیرند ، دلیلش خیلی جالب و شنیدنی خواهد بود !! خیلی جالب است که این حکم را نه مجتهدی می تواند نقض بکند و نه می تواند تبدیل بکند !! مثلا پاپ ژان پل دوم ، خیلی سال پیش یک غرامتی از جامعه یهودی گرفت ( شاید هم بصورت وام بلاعوض ! ) و گناه یهود در قتل حضرت عیسی(ع) را بخشید و همین امر باعث شد تا نگاه خصمانه مسیحیت به یهودیت تقلیل یابد و یک نشان نوبل صلح هم به پاپ رسید !!   البته جور بودن این مورد صرفا به سود دولت ایران نیست و می تواند به ضرر ایران هم باشد چرا که مجتهدی در افغانستان حکم می دهد و یک افغانی دست از زندگی شسته و در داخل ایران یک اقدام انتحاری می کند !! ناجور بودن این قضیه از اینجاست ...

 

===

 

خبر جالب دیگر اینکه در آمریکا ادعا شده است که ایرانی ها برای ترور شخصیت های آمریکایی هزینه می کنند و جان بولتن همیشه مخالف ایران را به قیمت سیصدهزار دلار و پمپئو را به قیمت یک میلیون دلار ، برآورد کرده اند !! ؟؟ ناراحتی جان بولتن از این ناحیه است که ارزش او را کمتر از پمپئو برآورد کرده اند !!؟؟

 

اف بی آی هم که ویلای ترامپ را تجسس کرده و حالش را گرفته است و معلوم شده است که دنیای سیاست ، شرق و غرب ندارد و هر کجای دنیا که باشی ؛ آسمان همین رنگ است !!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد