یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

جیمز وب !!

ابتدای عرایض عرض کنم که این جیمز ها خیلی کار دست بشریت داده اند ، چه در سینما باشد و جیمز باند باشد !! و چه در فلسفه و علوم نظری باشد و ویلیام جیمز باشد !! و چه تلسکوچ باشد و جیمز وب باشد !!

   

اساس خلقت چشم جوری ست ، ناجور !! و انسان همیشه به بیرون نگاه می کند (!!) چه بیرون بالاتر و بزرگترکه اساس هیئت و نجوم باشد و چه ریزتر و درون که برود شیمی و اتم و ... را دربربگیرد !! برای دیدن خود انسان ، چشم بدرد نمی خورد !! مگر اینکه در آینه انسان ها سرگردان بماند !!

 

اخیرا در فضای مجازی تصاویری از تلسکوپ جیمز وب به نمایش درآمد و این تصاویر دنیای پیرامون ما را با وضوح بالاتری نشان می داد و البته زیباتر و شگفت آورتر !! وقتی دوربین های موبایل از زیر یک مگاپیکسل به صد مگاپیکسل ارتقا یافته اند و برخی موبایل ها در اندازه دوربین حرفه ای عکس می گیرند !! طبیعی هست که تلسکوپ ها هم شامل این ارتقاء شده اند و حالا تلسکوپ وب دارد عرض اندام می کند !! می گویند روی تصاویر گرفته شده با این تلسکوپ هفته ها کار شده است تا یک چیز قابل عرضه برای مردم بدست بیاید و بقول ما " کلا فوتوشاپ " هست !! یعنی یک واقعیت ملموس نیستند بلکه یک واقعیت استخراجی هستند !!


میدان دید فراژرف هابل

 

و بعد از عرضه نمایشی آن از طریق اتاق رئیس جمهوری آمریکا و پرده برداری از این اکتشاف بزرگ و ... که عمدتا به نمایش سیاسی (!) و توجیه هزینه های ساخت و راه اندازی تلسکوپ (!) و سایر مقوله ها مربوط می شود ... درصد ناچیزی هم به بدنه علمی و نظریات نجومی و ... می رسد !! ولی اینکه مشتاقان دنیای مجازی با سرعت بالاتر از نور به انعکاس خبر پرداخته و " تبریک به علم " را به حد اعلا رسانده اند ، جای تامل دارد  !! انگار با این تصاویر و تفاسیر غالبا گنگی که به همراه دارد (!؟) انسان به آغاز یا پایان حیات دست یافته باشد !! و شاید هم برای برخی خداناباوران (!) باستناد این تصاویر و تفاسیر گنگ همراهش ، جهان هستی از کن فیکون (خلقت) خدا گرفته شده و به به یک کون فیکون ( انفجار اولیه ) دیگر داده شده است و بنوعی مقوله دین دستش رو شده است و باید زمین بازی را ترک بکند!!


ولی یک عبارت خیلی جالب بنظرم رسید ؛ دور بودن بنوعی در علم نجوم امروزی مزه ی دیر بودن می دهد !! یعنی وقتی می گوئیم فلان ستاره 13میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد ، یعنی زمان را می توانیم تا 13 میلیارد عقب ببریم !! حالا اینکه این چقدر درست است جای بحث دارد ولی در نوع خودش جالب است !! فقط می ماند یک سری مسایل ریز و درشت که علم آنها را گردن نمی گیرد و  ... و شاید فردا ( در زمان ریاست جمهوری یکنفر دیگر ! ) این 13میلیارد سال ، عمر کیهان ، بشود 130میلیارد سال !!؟ و شاید هم در فرمول یک چیزی اضافه بشود و بیاید بشود 7میلیارد سال !!

 

جالبتر اینکه در این کیهان به این عریض و طویلی ، ما تنها موجوداتی هستیم که عزم بر شناختن کیهان کرده ایم و چرا دیگران قبلا به ما نرسیده اند و اگر رسیده اند چرا نمانده اند و ...آیا فرضیه بشقاب پرنده ها و موجودات فضائی ، حتی اگر یک درصد درست باشد (!) ، آنها را ضعیف تر از ما نشان می دهد یا قوی تر !! آیا ما بی اهمیت هستیم که کاری به ما ندارند یا واقعا در این کیهان اینهم میلیارد سال عمر و درازا (!) موجودی بالاتر و سرتر از ما وجود ندارد !! اگر آخری درست باشد که باز می رویم سر خط ...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد