یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

غلط یا خلاف !؟

در هر جامعه ای نسبت به شعوری که در آن حاکم هست و طبعا از مسایل مختلفی تاثیر می پذیرد ، یک سری از طبقات مردم در شرایطی به سر می برند که خواه ناخواه در انتخاب روش ، گرایش به انتخاب روش غلط دارند  و عموما این ضعف در انتخاب روش با سایر ضعف هایی که دارند پوشش داده شده و قابل اغماض می شوند !!

   

مثلا وقتی خبر گرانی می پیچد و یا اولین نشانه ها دیده می شوند ، برخی به فروشگاهها هجوم می برند !! این یک رفتار غلط هست ولی در همه جوامع انسانی وجود دارد و رابطه نزدیکی با نوعی بیشعوری اجتماعی و عجول بودن دارد !! ولی اینکه در جامعه ما افراد متمول و نزدیک به سطح متوسط(!) با شنیدن خبر گرانی بنزین(!) شب بروند و دو ساعت صف بایستند تا مثلا یک باک پر بکنند و یا دیروز در دستجات کوچک و بزرگ راه بیافتند و در بازار به هر کجا سرک بکشند تا ببینند کجا روغن هست تا زود بخرند و مصرف یک سال خودشان را جمع بکنند و در انباری بگذارند (!) یک چیزی بالاتر از رفتار غلط است و اگر هم بخواهیم دلیل برای آن بیابیم ، باید از ضعف ناشی از فقر کم کرده و سهم بیشعوری را بالا ببریم و آن وقت به نمودار عجیبی از رشد بیشعوری در جامعه می رسیم که جای بحث دارد !! و تاثیراتی که خواهد داشت و البته داشته است ...

 

یک رفتار خلاف هم هست که از آن در جامعه ما ، دیوار به دیوار رفتار غلط ، برداشت می شود !! و آن رفتاری هست که فروشنده ها و صاحبان فروشگاههای بزرگ از خود نشان می دهند ، هجوم مردم برای خرید اقلام اضافی یک رفتار غلط هست ولی اینکه فروشنده شبانه ، اقلامی که مشکوک به گرانی هستند را جمع کرده و در مناطقی غیر از فروشگاه دپو بکند ، مصداق بارزی از یک خلاف می باشد و قابل پیگرد و تعقیب هست !! ولی این رفتا ردر جامعه ما کمتر بصورت خلاف دیده می شود و دلیل آن این است که بیشعوری بزرگتر که در بالا اشاره شد ، آن را توجیه می کند و رفتار فروشنده ها را از خلاف ، به یک رفتار معقول در راستای حفظ سرمایه تعبیر می کند !!

 

بدترین رفتار اخلاقی یک انسان ، دروغ گفتن هست که این رفتار متاسفانه در جامعه ما شیوع کلی یافته است و درحوزه دولت و دین هم بعد از اینکه مصالح افراد با اسلام همخوانی نداشت به اسم مصلحت نظام (!) دروغ شرعی تقریبا تمام بدنه حکومت را گرفته است و امروزه چیزی بنام صداقت و راستی !! نایاب تر از روغن و ... شده است !! و بدترین رفتار اجتماعی که انسان می تواند نشان بدهد ، اسراف کردن هست که این رفتار هم در جامعه انسانی از قدیم الایام بعنوان کلاس و نشانه بالا رفتن سطح رفاه تلقی شده و همه گیری زیادی دارد !! این دو رفتار می تواند انسان را همیشه در لبه بدبختی نگهدارد و زندگی را به کامش تلخ نماید و چه بد است روزگار امروز ما که همه روی لبه تیغ بدبختی زندگی می کنیم در حالیکه از میلیاردها گردش مالی روزانه کشور نمی توانیم در راه خوشبختی و آرامش بهره ببریم !! یک عده دولت را متهم می کنند و یک عده مردم را !! ولی متهم اصلی انسان ها هستند !!!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد