یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

اولین مطالعه سال !

 

در مورد تاریخ صفویه قبلا کتاب هایی خوانده بودم و وقتی کتابی که تازه خریده بودم و در مورد زندگینامه شاه اسماعیل صفوی بود را خواندم ، دیدم که بمرور زمان مطالب زیادی را فراموش کرده بودم ... در مورد مطالعات تاریخی باید تکرار را در برنامه گذاشت !!

  

 

کتابی که در دست داشتم یک بررسی تاریخی بر اساس مدارک موجود و مستندات ذکر شده در کتاب های مختلف بود و در نوع خود جالب بود ... شاید نتوان به همه چیزی که در کتاب آمده اطمینان کرد ولی روال کتاب نشان می داد که برای یک مطالعه تاریخی مناسب است !! کتاب حدود 300 صفحه بود و من در دونوبت آن را خواندم !! نصف کتاب را سرپا خواندم و نصف بقیه را دراز کش تا رعایت انصاف شده باشد !!

 

کتاب به غیر از توصیف رویدادهای زمان به سلطنت رسیدن و قدرت شاه اسماعیل صفوی و جریاناتی که اتفاق افتاده بود (!) در خود نشانه هایی از فرهنگ اجتماعی آن زمان را دارد و جای تاسف اینجاست که در زمان ما هم چنان نشانه هایی هنوز وجود دارد و در حالیکه مردم فکر می کنند خیلی متمدن شده اند ولی می توان این نشانه ها را کمی دورتر از مردم دید !! نشانه هایی که به زندگی روزمره مردم نزدیک نیستند و در ظاهر در تاریخ گم شده اند ولی جریانات سیاسی امروز را فرماندهی و ایجاد می کنند و مردم در حالیکه فکر می کنند نباید این اتفاق می افتاد (!) شاهد هستند که آن اتفاق افتاده است (!) برخی فکر می کنند باید دلیل را در خارج از کشور جست و همیشه یک دستشان انگلیس را گرفته اند و در دست دیگرشان آمریکا را و در نهایت سرخوردگی با این دو دلیل روزگار می گذرانند و خیلی هم به سیاست شناسی خودشان مطمئن هستند !! ولی واقعیت این است که کشورها همیشه در کشورهای دیگر (!) دنبال منافع خودشان می گردند و این منافع را ملت ها مستقیم یا غیرمستقیم به آنها می دهند !! ولی آنچه در داخل کشورها هست و اتفاق می افتد اهمیت بیشتری دارد !!

 

به قدرت رسیدن شاهان در ایران از زمان قدیم تاکنون همیشه از یک دست بوده است و آن اینکه یک اتحاد کوچک ولی درست (!) از شکاف های موجود در جامعه استفاده کرده و یک شبه به قدرت می رسیدند و چند روز بعد خود را شاه می نامیدند و ملت آنها را قبول می کردند و تا نوبت دیگر روزگار می گذشت و باز یکی دیگر از اتحادهای داخلی شورش کرده و شاهی تازه خلق می کرد و مردم او را قبول می کردند !! و یک مورد در همه وجود دارد و آن اینکه بهترین راه برای سواری گرفتن از خلق (!) ایجاد ارعاب هست و بهترین راه ارعاب ، داستان کشتن می باشد و هر قدر این مسئله وحشیانه تر باشد(!) می تواند کارسازتر باشد (!) چرا که مردم در محافل خود آنها را تکرار و بزرگنمایی کرده و خودارعابی بمراتب بزرگتر را ترتیب می دهند و از داستان هایی که خودشان ساخته اند بیشتر می ترسند !!

 

شاه اسماعیل در 3 سالگی به عنوان مرشد کامل معرفی می شود و همین نکته صدها صفحه حرف و حدیث در خود دارد و مریدانی که تربیت شده اند تا این رویه را باور داشته باشند و گوش به فرمان می شوند تا هر امری که مرشد کامل می گوید عمل بکنند (!) داستان کتاب در 500 سال پیش اتفاق افتاده است ولی آیا در زمان ما چنین تشکیلات هایی وجود ندارد (!) در اینترنت می توان ردپای این مرشد ها و مریدها را پیدا کرد !! و در میان فرقه های درویشی این نمایش وضوح بالاتری دارد و هنوز هم طرفداران سرسخت دارد !!

 

شاه اسماعیل در 13 سالگی راه می افتد و بتدریج قشون خود را جمع می کند و تبدیل به قدرتی می شود مهارنشدنی و جنگ های زیادی راه می اندازد و پیروز می شود و به اوج قدرت می رسد ... سی سال حکومت او داستان های زیادی دارد  ... لشکرکشی های مختلف از این سوی کشور به آن سوی کشور که خود قابل تامل هستند ... مازعات دینی و فرقه ای و کشتارهایی که به راحتی از این مقوله آب می خورند  و امروزه هم وجود دارد !! ... شهرهای بزرگی که وجود داشتند و هر از گاهی طعم تلخی این شورش ها را چشیده اند ولی آن حکومت ها رفته اند و آن شهرها هنوز پابرجا هستند !!

 

کتاب روی هم رفته خوب بود و ارزش 4-5 ساعت وقت گذاشتن را داشت ... نوبتی هم که باشد ؛ البته با رعایت نوبت تاریخی این بار باید بروم سراغ کتاب " ناصرالدین شاه " 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد