یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

روز عرفه ...

 

 

 

امروز روز عرفه و فردا عید قربان هست ...

 

روز عرفه یک یادآوری خاص هم برای ما دارد و آن اینکه مرحوم پدر در ظهر روز عرفه ، فوت کردند ! و برای همین نام روز عرفه که می آید اولین چیزی که بیاد می آید روز فوت پدر است !! و برای اینکه این یادآوری بمراتب قوی تر از هر یادآوری دیگر هست (!؟) سالگشت فوت پدر را همان روز عرفه محسوب می کنیم ...

 

در میان کتاب های زیادی که برای مناسبت های مختلف دینی نوشته شده است ، یکی هم کتاب " نیایش امام حسین(ع) "در روز عرفه هست که علامه بزرگوار ، محمدتقی جعفری نوشته است ... کتاب خیلی خوبی هست و بعید هم نیست که نگاه یک فیلسوف و اندیشمند به یک قضیه با نگاه تحقیقی و کیلوئی خیلی از نویسنده ها فرق زیاد داشته باشد ...

 

 


صبح زود بیدار شده بودم ، و کمی بعد چند تماس پیامکی داشتم و یک طرحی را تمام کردم و بعد نوراخانیم بیدار شد و بدخلقی کرد !! از دیشب دنبال شیشه شیرش می گشتم و پیدا نمی کردم !! یک جاهایی قائم می کند که کمتر ذهن کسی به آنجاها می رسد !! و خلاصه اینکه بانو از توی کابیت ها پیدا کرد و دوباره رفت خوابید !! من هم دوباره یک ساعتی خوابیدم ولی نه از مقوله استراحت (!) بلکه بیشتر خواب دیدم !!

 

حوالی ساعت 10از خانه زدم بیرون !! مقداری از راه را رفته بودم که پیاده شده و تغییر مسیر دادم و رفتم " وادی رحمت " تبریز ... سری به قبر پدر و برادر زدم و با اتوبوس برگشتم مرکز شهر ... حوالی ساعت 11 هوا گرمتر از حد انتظار بود و بالطبع تا ساعت 2 ظهر که اوج گرما باشد گرمتر هم می شد !!! پیرمردی کنار دستم نشسته بود و تقریبا شاکی از همه چیز و در راس آن دولت !! هر از گاهی هم از من طلب تائید می کرد و من انگار از مریخ آمده بودم !! ولی برای اینکه تخلیه روانی اش مختل نشود گفتم : " عمو ... شما هر چی دوست داری بگو !! فقط به قسمت فحش به دولت که رسید خبرم کن تا تائید بکنم !! "


این روزها مردم خیلی معذب هستند !! گرمی هوا هم مزید بر علت شده است !! ولی واقعا چیزی که مردم را اذیت می کند تنهایی و تغییر هویت شخصیتی شان هست و بیخود آن را گردن گرانی می اندازند !! یکی از عوامل موثر در گرانی ، تغییر روش زندگی مردم می باشد !! و این عامل برای اقتصاددانان ، طوری نیست که بشود از قبل برایش برنامه ریخت ( حداقل در کشور ما!)  و باید صبر کرد تا قسمتی از روال جدید تثبیت بشود و بعد برایش چاره کرد (!) آنهم با این بدتدبیری ها و بدمدیریتی ها (!) برنامه ای نخواهد بود که بشود به آن دلخوش کرد !!


مردم روالی از زندگی کردن را پشت سر گذاشته و روال جدیدی را آغاز می کنند ولی این آنگونه که دوست دارند به دلخواه صورت نمی گیرد !! چیزی می دهند و چیزکی بدست می آورند و اغلی چیزهایی را می دهند که با آن خاطرات خوش داشتند و چیزکی بدست می آورند که در ذهنیت شان،  دلخوشی از آن نداشتند !! نسل قبل از انقلاب همه امورات را دست دولت دیده بودند و در این باور زیسته اند که دولت همه کاره هست !! ولی حالا کم مانده است که رئیس جمهور را هم بدهند به بخش خصوصی و 80 درصد فحش هایی که مردم به دولت ها می دهند به آدرس غلطی ارسال می شود و به مقصد نمی رسد !!!

 

===

 

توی بازار یکی از این سیاست زده های فضای مجازی به من گفت : " در مورد خوزستان شنیده ای !!؟ " گفتم : " نه ... !! چطور مگه !؟ " گفت : " همینه دیگه ... مردم از حال هم خبر ندارند و ... " نگذاشتم زیاد ادامه بدهد (!) گفتم : " قرار هم نیست همه از حال هم خبر داشته باشیم !! روال تازه زندگی که مردم انتخاب کرده اند !! بی خبری از حال هم هست !! در این روال مردم راحت سر هم کلاه می گذارند !! شرط اولش هم بیخبر بودن از احوال اعضای درجه یک است !! چه برسد به همشهری و هموطن و ... آنها هم که سطری نوشته و عکسی گذاشته اند !! خواستند از قافله بازی های سیاسی عقب نمانند !!! مگر اینها وقتی به عرب ها فحش می دادند ، نمی دانستند که خوزستانی های هموطنشان عرب هستند !!؟ آنها دنبال اهداف کوتاه مدت خودشان هستند ... "

 

در مسیر بازگشت به خانه ، اینستا را باز کردم ببینم چه خبر هست !؟ محمد خاتمی پیام گذاشته بود در مورد خوزستان و اعتراضات مردم آنجا !!! یکی مثل من از مریخ آمده باشد فکر می کند چقدر آدم خوب و فهمیده ای هست با انتخاب دقیق و بازی دقیق تر با کلمات !؟!؟ ولی اگر اهل همین کشور بوده باشد با چند ورق به عقب برگشتن یادش می آید که ایشان رئیس جمهور و رئیس شورای امنیت ملی زمانی بودند که اتفاق کوی دانشگاه تهران پیش آمد !!!و تا امروز نه درباره آن افشاگری کرده است و نه از دانشجویانی که مثل متکا و بالش از طبقات به پائین پرت می شدند ، معذرت خواهی کرده است !!!!

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نگین سه‌شنبه 29 تیر 1400 ساعت 17:00 http://www.parisima.blogfa.com

سلام

روح پدر و برادر عزیزتون شاد و قرین آرامش و یاد و خاطراتشون موندگار


هوای شیراز بقدری گرم شده که جلوی کولر نشستیم و با بادبزن دستی خودمون رو باد میزنیم!
و به نظرم صرف نظر از همه مشکلات موجود، گرما مردم رو کلافه و عصبی میکنه ..

سلام
خدا رفتگان شما را هم بیامرزد و روحشان قرین رحمت
تیرماه است و وسط چله تابستان ، مردم کم طاقت شده اند و پرگلایه !! کسانی که حالا سر مزرعه و باغ هستند شکایتی ندارند (!) ولی شهرنشینان چرا !؟!؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد