یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

خیال تکانی !!

 

مسیر روزگردی هایم طوریست که همیشه از بازار سرپوشیده " رهلی بازار " ( بازار رنگی ! ) رد می شوم ... این بازار و ادامه ی آن که توسط خیابان خاقانی قطع شده است منتهی به درب معروف محله خیابان ( خیاوان ) می شود !! یک زمانی مطلبی در مورد کلمه خیابان که از کجا وارد ادبیات شده است و چرا فرهنگستانیان تاکنون اسمی برایش جایگزین نکرده اند و از دسیسه فارسی سازی مصون مانده است !؟!؟ و لابد در مورد کلمه ای که هر روز به کار می برید و یعنی چه که خیابان مولوی !! یا خیابان فرانسه !! فکر نکرده اید!؟!؟

 

 

 

حالا که خودش را توی ذهنم چپانده برای آهر سال دوباره توضیح مختصری بدهم که نام یکی از محله های قدیمی تبریز خیاوان می باشد و این خیاو نام قدیم شهر مشکین شهر امروزی است ، یعنی جائی که مهاجران خیاوی در آنجا ساکن بودند !! تا اینکه اولین راه مدل جدید به سبک امروزی در تبریز ، در این محله احداث می شود که از میدان ساعت بطرف دروازه تهران و خروجی شهر ادامه داشت ، البته آن زمان انتهای شرقی شهر میدان آبرسان امروزی بود !! نام این مسیر هم که معلوم بود ، بنام محله ای که از آنجا رد می شده و طبعا ساکنانش تعصب خاصی به محله شان داشتند ؛ خیاوان !!! ولی در فارسی نویسی لغات ترکی یک رسم غلطی جاافتاده است و آن اینکه ساوالان را سبلان می نویسند !! یا خیاوان را خیابان !! ( تبدیل آواهای بلند به آواهای کوتاه و تبدیل واو به ب !! ) و اینگونه می شود که نامی محلی می شود پیشوند شناسائی آدرس های ملی در سطح کشور !!؟؟ یعنی جناب حداد عادل و فرهنگستانیان متعصب اش علاوه بر چند میلیون تومانی که باید هزینه بکنند برای یافتن معادل فارسی کلمه ی خیابان ( البته پیشنهاد من گذرگاه قیری است!!!) باید چندین هزار میلیاردی هم صرف بکنند برای عوض کردن تابلوها و نقشه ها و ...

 

القصه از تاریخ پر تنش کشور وارد جغرافیای زندگی پرتنش روزمره اش بشویم !! مسیر گذری من بدلیل اینکه آخرین ایستکاه اتوبوس در ابتدای خاقانی قرار دارد ، با رد شدن از وسط بازار "رهلی بازار " به ارتش شمالی می رسد !! رهلی بازار از وقتی ما یاد داریم و همان خیاوی های خیابان می توانند پشتیبان نامش باشند (!) مختص فروش فرش های سنتی و روستائی می باشد که اصل و نسب شان به منطقه هریس ، مهربان و بخشایش می رسد و امروزه هم طرفداران زیادی دارد و ایضا قیمت سر به هوائی !! و واقعا هم متناسب با اسم اش ، خیلی هم رنگین تشریف دارد !!! در یک قسمتهایی از این بازار ، عتیقه فروش ها و انگشتر سازها و انگشتر فروش ها جمع شده اند که تماشای عبوری ویترین هایشان ، باندازه یک سر گرداندن (!!) کار هر روزه ی من می باشد.

 

چند وقتی بود که هوسی به سرم زده بود و آن اینکه لوگوی بالای وبلاگم را بدهم و روی سنگ برایم تراش بدهند !! از یکی دو نفری پرسیده بودم و هر کدام بیراهه ای را نشان می دادند !! یک جوانکی هم داشت برایم از انگشت رو سنگ و ... حرف می زد که پریدم وسط حرفش و گفتم :" اولین انگشتری که خریدم ، حدود بیست سالی از تو بزرگتر تشریف دارد !! سعی نکن حاشیه بروی ، به اصل سوال جواب مثبت یا منفی بده !! اگر توضیح اضافی خواستم آن وقت خودت را خسته کن !! ( این نوع تذکر شفاهی برای روده درازی را از دائی جان مرحوم ساکن در سوئد یاد گرفته ام ، که هم تلخ است و هم بسیار آموزنده و فرهنگی !! ) " خلاصه اینکه این هوس هم چند وقتیست که با من است و اتفاقا دیروز داشتم دنبال چیزی در کشوی وسایلم می گشتم که چشمم به انگشترهایم افتاد ... به سرم زد که یکی را ببرم و بدهم سنگ اش را دربیاوند و زیر سنگش لوگو را حک کرده و دوباره روی انگشتر سوار بکنند !! البته حکاکی دستی یک مزیتی دارد و حکاکی لیزری یک مزیتی و تنها ایرادی که هست این است که در کشور ما تضمینی برای خرید خدمت نیست !! شما می توانید هر کار تمام شده ای را بخرید ولی تضمینی نیست که وقتی حین انجام سفارش سنگ یا انگشترتان آسیب دید کسی جوابگو باشد !!!!! چون همان فردی که موقع وراجی دو متر عرض اش می شود وقتی کاری را خراب بکند باندازه موش درآمده و بدبخت ترین فرد جامعه می شود و شما با وجود متضرر شدن ، چاره ای جز گذشت ندارید !!!!

 

امروز دو فقره انگشتر را به دستم کرده در خانه راه می رفتم و آنها را به هم می زدم و تولید موسیقی می کردم !!! بانو اشاره  آمد که چه خبر است که باز سراغ انگشترها رفته ام !؟!؟ آنکه سنگ اش سیاه است را نشان دادم و گفتم : "  پولون پول وقتی !! ( یعنی زمانی که پول ارزش داشت !! ) من به این انگشتر در سال 70 ، 40هزار تومان پول داده ام !! که به عبارت معادل سازی امروزی شاید چیزی حدود 20میلیون تومان بشود !! "


خانم یک نگاه از بالا به پائینی کرد که معادل یک نگاه 7ریشتری بود !!!

 


http://s9.picofile.com/file/8355091342/IMG_20190315_113449.jpg

 


http://s8.picofile.com/file/8355092100/IMG_20190315_123102.jpg

 

نظرات 2 + ارسال نظر
همطاف یلنیز شنبه 25 اسفند 1397 ساعت 21:05 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
اول از آخر: یا خدا! یعنی الان همین انگشتر نگین سیاه، پای فروش میلیونی است؟!
و
بعد: به گمانم فرهنگستان روی واژگان ملی (ترکی .لری.گیلک . بلوچ و سایر) معادل نمی سازد. فعلا تمرکز روی واژگان بیگانه است
.
خداییش تا الان به خیابان فکر نکرده بودم . پس این هم لغتی ترکی است... مثل آقا و خانم

سلام
ارزش انگشتر به خیلی چیزها ربط دارد که یکیش قدمت آن است ...
معادل سازی یک حرفی هست و فارسی سازی یک معضلی که از زمان پهلوی ها تاکنون ادامه جدی دارد ...
گاهی به برخی اصطلاحات مشکوک شدن و فکر کردن خیلی جالب می شود ...

نگین دوشنبه 27 اسفند 1397 ساعت 20:08

سلام

هردو زیبا هستن و مشکیه زیباتر! مبارکتون باشه ...

ناخودآگاه یاد خان داداشم، یا همون خاندایی جان وبلاگستان افتادم که هر وقت فراغتی حاصل میشه، میرن سراغ آلبوم سکه هاشون و بقول خودشون دقایقی رو بی دغدغه صرف خودشون میکنن ...

منم هر وقت وسیله ای برای خونه لازم میشه که هم میشه خرید هم سفارش داد، برخلاف عقیده همسرجان که معتقدن سفارش بدیم بسازن که صد درصد سلیقه شخصی خودمون رو اعمال کنیم، میگم همین جنسی که آماده تو بازار هست بهتر از اینه که سفارش بدیم و تهش، هم پول بدیم، هم چوب بخوریم، هم پیاز !!


مطلب شما رو که خوندم، به پدرم گفتم یه عبارت ترکی ازتون میپرسم، اگه تونستین جواب بدین جایزه دارین، گفتن بپرس
گفتم اگه گفتین پولون پول وقتی یعنی چی؟
گفتن یعنی زمانی که پول مثل الان بی ارزش نبود ..
گفتم احسنت! و رفتم دو تا پرتقال و یه سیب براشون پوست گرفتم بعنوان جایزه!!
و ایشون هم شروع کردن به تعریف کردن که: فلان سال خونه قدیمی رو چند خریدیم و فلانی هزار متر خونه رو خرید فلان مبلغ و خلاصه نقل خاطرات شیرین قدیم!


برم .. برم تا مشمول تذکر شفاهی نشدم!!

سلام
ممنون
البته حالا کمتر پیش می آید تا بروم سراغ همین خرده کلکسیون زیبایی که دارم و چند وقتیه که هر از گاهی از آنها به نزدیکانم هدیه می دهم ... هدیه دادن لذتش بیشتر از جمع کردنه !!

خدا حفظشون کنه ، پدر و مادرها و ایضا پدر و مادربزرگا تاریخ شفاهی ما هستند و گرنه بچه ها باید به همین تاریخ نویسان دروغگو که نوکران حکومت ها هستند دلخوش بکنند و نتیجه اش می شود کشوری مثل ایران کهتاریخ درخشانی دارد با ملتی بدبخت !!

شما لطف دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد