یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

عید غدیر ...


واقعه غدیر خم که شیعیان از آن بعنوان یک سند تاریخی معتبر برای ولایت امام علی (ع) استفاده می کنند برخلاف سایر اعیاد دینی که بیشتر بار دینی و سنتی دارند ، یک بار معنائی خاص و رو به جلو دارد و برای همین از طرف  شیعیان گرامی تر داشته می شود و طبیعتا از طرف دیگر مسلمانان از همان زمان تا اکنون مانند لقمه ی فکری خوب جویده نشده و یا ریگ در کفش می باشد و همیشه با آن مشکل داشته و دارند !!

 

این روزها ظاهرا "عید غدیر" با رنگ و لعاب بیشتری گرامی داشته می شود و یک پشتیبانی دولتی هم از آن می شود ولی بنظر من که ، حداقل ، قبل از انقلا ب و بعد از انقلاب را می توانم بیاد بیاورم اینگونه نیست و فکر می کنم مقدار زیادی از بار عمومی آن کاسته شده است و تنها مقدار کمی به بار دولتی آن افزوده شده است و بهمان اندازه که افت اقتصادی و افت فرهنگی شامل موارد دیگر شده است در این زمینه نیز افت اعتقادی محسوسی بوجود آمده است !! و این نشان می دهد که استقبال عمومی از راهی که دولتها طی می کنند  ؛ بیشتر در جوامع رده سومی !! ، همیشه بمقدار زیادی تعارض دارد و این بار واقعه غدیر و عید آن می تواند به عنوان یک شاخص ازاین مورد بکار بیاید ... قبل از انقلاب رویکرد دولت مخالف جریانات دینی بود و مردم استقبال خوبی از مسایل دینی داشتند و حالا رویکرد دولت ( بظاهر !! ) موافق مسائل دینی است و مردم بنوعی دین زده شده اند !!

 

امسال نیز مانند سال گذشته در خانه برادربزرگ مستقر بودیم و مهمان هایی از خانواده و آشنایان محل و همکاران کارخانه می آمدند و می رفتند ... در این میان وظیفه ی سنگین من پذیرائی فکری و غالبا از نوع صحبتی با مهمانان بود و روی هم رفته فضای مجلس را داغ نگه داشته بودم !! با توجه به اینکه تقریبا با هر سازی ؛ حتی ناکوک (!) راه می آیم و کاری می کنم که کسی سکانداری نکند (!) برای همین جایگاه ویژه ای در این قبیل مراسم ها و پذیرائی ها دارم !! یک زمان هایی هم پیش می آمد که فضا کلا کارخانه ای می شد و جمعی از بازنشستگان و شاغلان حضور داشتند و همه ی امورات دست خودم می افتاد ؛ مخصوصا با این مدیریت جدیدی که بر ماشین سازی حاکم شده است و همه شاغل ها ؛ و حتی بازنشستگان و دلسوزان دورادور (!) ، در نوعی از بیم و امید به سر می برند !! خاصه که در ده روز گذشته خریدار ماشین سازی بدلیل نامعلومی در بازداشت بود و توجیه منطقی من از بازداشت این بود که در چند ماه گذشته یک کیلو  قطعه به سایپا نداده است و مدعی شده است که سایپا زیر قیمت تولید قطعه می خرد و باید قیمت واقعی را پرداخت نماید و بعید نیست که یک شاکی گردن کلفت مانند سایپا داشته باشد !! یک دلیل دیگر هم فقر فرهنگی بسیار شدید و بددهنی او می باشد و نوع برخورد با دیگران که این دیگران از فرماندار تا یک کارگر ساده را شامل می شود (!!) و هر لحظه می تواند او را در آفساید قانون قرار بدهد ...

 

از سالهای دور من دستی در عیدی دادن در " عید غدیر " داشتم و برخی از فامیل و دوستان تا از من عیدی نمی گرفتند رهایم نمی کردند و البته خودم هم علاقمند این کار بودم ولی در دو سالی که گذشته من این کارم را بنوعی تعطیل کرده ام ، دلیل هم اینکه وقتی برادر بزرگ خود دست به عیدی می شوند عیدی دادن من اضافه می باشد و اسراف است !!! البته امسال هوس کرده بودم که بروم و یک بسته یک دلاری بخرم و در عید غدیر به مهمان ها نفری یک دلار بدهم (!!!) ولی دیدم این کار نوعی تبلیغات سوء است و هم اینکه ترسیدم متهم به تشیع انگلیسی بشوم (!) البته برادرم از شنیدن پیشنهاد من استقبال خوبی کرد ولی نظرش این بود که بجای یک دلار که معادل 11هزار تومان است و البته زیاد است بهتر است به آشنایان آنور آب بسپاریم که برای سال بعد پول خرد بیاورند و نفری 1 یا 10 سنت بدهیم ، سکه یک خاصیت ویژه ای دارد و هم اینکه تا سال بعد اگر خدا خواست و زنده ماندیم شاید یک سنت آمریکا بشود ده هزار تومان !!!

 

گهگاه بحث هایی هم رخ می داد و جملاتی در جمع رد و بدل می شد که پرداختن به آنها هم بحث را کش می داد و هم اینکه روی اعصاب می رفتو یکی از وظایف من کات کردن اینگونه بحث ها بود ، مخصوصا که مطرح کننده ها در آن سطح و اندازه نبودند و نام این قبیل عبارت ها را گذاشته بودم سواد تلگرامی و در برخوردم کاری به کوچک و بزرگ نداشتم و زود بحث را عوض می کردم !! چیزی که این روزها بیشتر مهم شده است نام امام علی (ع) می باشد ولی در واقع چیزی که خیلی مهمتر می باشد و باید گرامی داشته شود راه امام علی (ع) است که از خود بجا گذاشته اند ...

برادر زاده هم یک ابتکار ی کرده بود و به مهمان های خانمی که حضور داشتند یک گیفت می داد که در نوع خود جالب بود ...


http://s8.picofile.com/file/8335928726/IMG_20180831_091907.jpg


عبارتی که زیر شمع ها نوشته شده بود این بود : " آغاز مسلمانی ما عید غدیر است ! " که من از او پرسیدم : " این جمله را از کجا پیدا کرده است !؟ "و معلوم شد یکی از معلم هایشان گفته بود و من پرسیدم : " معلم چه درسی این را گفته است !؟ " و او جواب داد : "  معلم دینی !!!! " و من گفتم : " اگر دبیر فیزیک این را گفته بود می شد بنوعی اشتباه سهوی تعبیر کرد ولی وقتی معلم دینی چنین حرفی زده باشد باید دنبال سرنخ انحرافِ اعتقادی گشت !! چرا که مسلمانی به قبل از غدیر و به بعثت پیامبر برمی گردد و درباره غدیر شاید بتوان گفت که تضمین مسلمانی ما عید غدیر است !! "

 

نظرات 1 + ارسال نظر
همطاف یلنیز شنبه 10 شهریور 1397 ساعت 20:05 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
عید غدیر بر شما مبارکا
هیچ عذری برای تاخیر تبریک ندارم متاسفانه...
هم پیشنهاد شما برای عیدی جالب انگیزناک بود -پول خارجی و سکه- هم شمع های کاکتوسی!
امسال گرامی مادر به همسایه ها و اهل محل! سکه دادند از نوع پانصدی و به فامیل وابسته اسکناس آن هم از نوع پانصدی البته
(با اینکه گرانی مشهود است نمی دانم چرا هم تعداد همسایه ها امسال زیادتر شده بود هم سفره نشینان فامیل!خوب شد طبق عادت غذا زیادتر سفارش داده بودیم ها)

سلام
و بر شما و گرامی مادرتان ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد