یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

فی المجلس !؟

 

یک مستندی درباره مجلس با عنوان « فی المجلس »  با اجرای بهروز افخمی در حال پخش است که من دو نوبت آن را دیده ام ، اولی وقتی تنها بودم و خیلی خوب !؟ و دومی وقتی با مادرم بودم و هی می پرسید :« حالا اینها چی می گویند !؟ » منهم می گفتم :« حرفهایی که قبل و بعد نمایندگی می شود گفت !! »

 

  

متاسفانه از بابت نام نماینده های فوق ، حضور ذهن ندارم ولی رویهم رفته به شنیدنش می ارزید !؟ مثل یک مطالعه آزاد بود ، اینکه افراد گزینشی بودند و یا در سطح خاصی (!؟) نظری ندارم و این مورد شامل همه رقم رسانه می شود و استثنا ندارد !! مجری هم که فرد کارکشته ای هست و می داند سوالاتش را چگونه طرح کند تا جواب دهنده کنترل شود !؟

نوبت قبلی نماینده ای بود که کمی سنگینتر بود ، با اینکه از شهرستانی کوچک بود ؛ بنظرم نماینده بروجن بود و خوب حرف می زد !؟ شمرده و حساب شده ...

امروزی ، نماینده ای بود که کمی به در و دیوار می زد !؟ رئیس خانه احزاب هم بود و شاید از این بابت کمی دچار ارتفاع-گرفتکی بود !؟ آدمهای کوچک وقتی در صندلی بزرگ می نشینند توهم بزرگی به آنها دست می دهد و هرگز گمان نمی کنند که آنها را روی آن صندلی نشانده اند که هم خالی نماند و هم دست اهلش نیفتد !؟ حرفهایش کیفیت لازم را نداشت و شنونده را به این باور می رساند که هنوز جریان حزبی پیاده تر از این حرفهاست که بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد !؟ این باور از حرفهای کواکبیان که چند گرم از این نماینده اسبق مجلس سنگینتر بود، هم قابل برداشت بود !؟ افخمی زیرک با چند سوال او را گیج کرده بود و البته هوایش را داشت که زمین نخورد !! بحث را برد به جریان میزان حقوق نماینده ها و اینکه ۲۵ میلیون اعلامی درست است یا نه !؟ کم است یا کفاف می دهد !؟ چقدر باشد درست است !؟ و البته از تعداد بچه ها هم پرسید ...

با جوابهای درهم برهم کاری ندارم ولی چند موضوع مهم بود ، اول اینکه امتیازات نماینده بودن صرفا حقوق و مسایل ریالی نیست ، شاید یکی ادعا کند که نمی خواهد اصلا حقوق بگیرد ... رانت ها و مزایای خشکه اش قابل ملاحظه است !؟ مثلا همین نماینده سنقر در دوره پنجم ، یک فرزندش در وزارت دفاع (!) و دیگری در وزارت کشور (!) مشغول جانفشانی بود !؟  ( نماینده ما که خیلی هم ادعای پاک بودن می کند!؟ بچه هایش در کار استخراج نفت و دلالی و فروش نفت هستند !! در کشوری که مردم از نان شب شان می زنند تا بچه شان برود دکتر بشود ، بچه های آقای دکتر همگی در کار نفت هستند (!) البته نفت فقط بویش بد است و مابقی خوب است !! )

و دوم  اینکه حرف زدن از میزان حقوق ماهانه یک دور زدن ناشیانه است !؟ درست تر آن میزان درآمد ماهیانه است !؟ بر اساس حقوق ماهیانه تقریبا شصت درصد مردم مستحق یارانه هستند !؟ ، درحالیکه بر اساس میزان درآمد پنجاه درصد و شاید بیشتر مشمول مالیات هستند !؟ برای همین است که در جهان سوم هیچگاه دو بعلاوه دو به جواب چهار نمی رسد !!؟


بازار نماینده ها در روز آخر ، داغتر از روزهای قبل بود و کری خوانی ها در اوج قرار داشت ... در شهرهای کوچکتر بازار وعده دادن ها از یک طرف (!؟) و بحث و جدل هواداران و مخالفان از طرف دیگر داغ است (!؟) ، کسانی که ادعا داشتند در انتخابات نخواهند بود طوری در بحث ها شرکت دارند که احتمالا پای صندوق رای دعوا هم بکنند ..

امروز یکی از من پرسید :« در انتخابات شرکت می کنی !؟ » گفتم :« ما در انتخابات شرکت داده می شویم ، آنهم بر اساس «واجد رای دادن» بودن !؟ حالا می ماند که در این شرکت داده شدن ، رای بدهیم یا رای ندهیم !؟  » گفت :« چرا می پیچانی ,، مگر فرق دارد !؟ » گفتم :« باید از دوستان و فامیل خارج نشین ات بپرسی که آیا در انتخابات آن کشوری که ساکن هستند ، واجد رای دادن هستند یا نه !؟ »


غربت آدم را بی اعتبار می کند !! برای همین است که خارج رفته ها بیشتر از همه ، دم از وطن می زنند !؟ با اینکه وضعشان خوب تر است ، کیفشان کوک تر است ، آزادی شان یک وجب از سرشان زیادتر  است !! 

پناهنده سیاسی و فراری که همسطح خاکستر هستند !؟ پولدارها و با مدرک ها را اگر با اعتبارشان معدل بگیری ، فقط کمی از خاکستر بالاتر هستند !!؟ مگر کسانیکه موقع رفتن ، کلا (!) ، خودشان را عصب کشی کرده اند !!؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام جمعه 11 اسفند 1402 ساعت 16:08

با درود
اون بحث ها را کم و زیاد در تلویزیون می دیدم
ولی برداشتم عامیانه تر است
بهر حال امروز انگشت سبابه را رنگین کردم
و هم به سی نفر لیست رائفی پور رای دادم و هم به یک لیست منتخب از قم
چون تحقیق در مورد ۳۵۴۵ نفر کار سخت و دو سال زمان می خواهد
نه دو روز
راجع به غربت خارج نشین
الان برادر زاده ام برای دیدار نزدیکان از سوئد آمده است
هم شغل خوب دارد و هم زندگی خوب
ولی روزی صد بار قربون صدقه ی ایران می شه

سلام
تحقیق کار هیئت های تشخیص صلاحیت است ... در شهرهای بزرگی مانند تهران به لیست باید رای داد و هنگام انداختن لرگ رای گفت :« نیک و بدش گردن ارائه دهنده لیست !!»
غربت چیزهایی دارد و وطن چیزهایی ، باید یکی را داد و یکی را گرفت !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد