یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سوال پیچ !؟

 

طبیعی ست که ما نسبت به برخی مسایل در پیرامون مان حساسیت نشان بدهیم ، این حالت ربطی به تحریکات بیرونی و اجتماعی ندارد و مستقیما به داشته های خودآکاه و ناخودآگاه ما ربط دارد ، تحریکات و تنش های بیرونی حساسیت های ما را تشدید می کند !

 

 

هر چیزی می تواند برای ما سوال برانگیز باشد ؛ با انتظار شنیدن جواب یا فرصتی برای یافتن جواب ! یافتن جواب برای سوالات راهی است که ما انتخاب می کنیم !؟ یافتن جواب همیشه سخت تر است و مستلزم داشتن صبر است !؟ ولی انتظار شنیدن پاسخ به سوال ، با طبیعت عجول ما سازگارتر است ...

در زمانه ای که ما در آن زندگی می کنیم ، روابط درست و غلط زیادی وجود دارد و همچنین ضوابط درست و غلط زیادی ... هر کدام از این روابط و ضوابط در ذهن ما تولید سوال های زیادی می کند و ارتباطات بین آنها سوالات را دامنه دار تر کرده و حوزه های مختلف سوال را در هم می پیچاند و تعداد سوالات هی زیادتر و زیادتر می شود ... و در حالیکه ما هنوز برای خیلی از آنها جوابی نیافته ایم در سوالات مختلف غوطه ور می شویم و شاید به جرات بتوان گفت که در ذهن انسانها بتعداد هزاران سوال ، هر روز ، تولید و پس انداخته می شود !؟ و به تعداد کمی جواب داده می شود و خود این جواب ها پیش زمینه سوالات دیگری می شود !؟ حتی برخی یافته های ما ، سکویی برای پرتاب شدن ما به سوالات دیگر است و ما غرق در سوال زندگی می کنیم ، و انرژی بسیار زیادی بخاطر آنها هدر می دهیم که می تواند برای ادامه حیات ما لازم باشد !؟

هر چیزی در طبیعت ، در زمانهایی خاص (!) مانند آیینه ای و یا مانند قاب عکسی (!؟) شبیه صورتی از چیزهای دیگر می شود و این نشان می دهد که نظم نهایی موجود در اشیاء ، از یک جایی و از یک اصول و قاعده ای نشات گرفته و آب می خورد ... مثل شکل ابرهای آسمان که به چشم برخی ها شبیه صورت های خاص و حیوانات خاص دیده می شود در حالیکه برای نشان دادن آن به دیگران باید کلی توصیف کرده و چیزی که مدنظرش هست را توضیح بدهد!؟ 

گاه یک حالت و یا یک رفتار برای شخصی سبب مکاشفه می شود در حالیکه اشخاص زیادی بصورت روزمره با آن سر و کار داشته و طبق عادت روزمره با آن برخورد داشته اند و گاهی اصلا آن را نمی بینند ... اغلب اختراعات با همین مکاشفات پیش پا افتاده شکل گرفته و بعدا پیچیده و تکمیل شده اند ...

دیروز به یک تصویر در اینترنت نگاه می کردم که معلوم بود منتشرکننده را بدجوری شگفت زده کرده بود و یا مثل برخی فروشنده ها ، برای فروش جنس اش خوب بلد بود که چه عباراتی در تبلیغ بکار ببرد !؟ نوشته بود :« شاهکار تلسکوپ جیمز وب !! " و در ادامه مطالبی نوشته بود که معلوم بود برای مشتریان خاص خودش می باشد و تصویر را بقول معروف « مصادره به میل » کرده بود !؟ تصویر از یک فضای بسیار بزرگ و پرستاره بود با اعداد و ارقامی که نه شمردنی هستند و نه سنجیدنی !؟ میلیاردها کهکشان و میلیاردها سال نوری ، حتی امروزه که میلیارد برای انسان ها عدد غریبی نیست !؟ باز آنقدر که استفاده می شود ، قابل دسترس نیست !؟ 

دیروز در حالی که داشتم به تصویر نگاه می کردم به موضوع دیگری فکر می کردم و از این بابت باید از تلسکوپ جیمز وب حلالیت بخواهم !؟ فکر می کردم که ما در میان کهکشانی از سوالات پیش پا افتاده و پیچیده و گاه بدون جواب زندگی می کنیم و هر روز بدون ابنکه به یکی از آنها جواب بدهیم ، صدها سوال جدید برای خودمان و دیگران تولید می کنیم و هی این کهکشان سوالات اطرافمان را بزرگ و بزرگتر می کنیم و آن وقت می خواهیم از میان این سوالات درهم تنیده ، راهمان را پیدا کرده و به هدفی که داریم برسیم !؟ هدفی که برای ما حالت جواب دارد و برای دیگران هنوز در حالت سوال قرار دارد !؟ و از طرفی باید در این چالش بسیار عجیب و غریب ، راهی برای تربیت فرزندان پیدا کنیم !؟ و اینکه پیشقدم باشیم برای رفع و رجوع مشکلات جامعه و خودمان را در حدی بدانیم که برای نمایندگی جامعه و مجلس و مسئولیت های بزرگتر و ... کاندید بکنیم !؟

 یاد نظریه ی معروف غفلت امام محمد غزالی افتادم ... طبق آن نظریه، ستون نگهدارنده دنیا همان «غفلت» ما آدمیان است و بدون غفلت امور زندگی انسان آشفته و نابه سامان می شود. و واقعا خیلی ها ( بقول صاحب نظریه نود و نه درصد !؟ ولی در واقع خیلی بیشتر از آن !؟ ) برای پرداختن به خیلی از مشغولیت ها و مشغله ها و پست ها و کارها و ... باید تا چه اندازه غرق در غفلت باشند تا در ادامه همچنان « سُر و مُر و گُنده !؟ » سرشان رابالا نگهدارند !!!

نظرات 2 + ارسال نظر
سلام جمعه 11 اسفند 1402 ساعت 16:15

دیروز در ارتباط با کائنات از نهج البلاغه مطالبی را روحانی مسجد استخراج کرد
که ستاره گان و سیاره ها هم موجود های زنده دارند
چون اشاره به خانه کرد یعنی وجود انسان در اون کرات کاملا مسجل است
از دیروز تا حالا فکر می کنم آیا پیامبران آنها هم همین پیامبران زمینی اند و یا نه ؟

سلام
عجب روحانی کاربلدی دارید ، استخراج کار سختی هست ولی تجزیه و تحلیل خوراک مغز است !! موجود زنده با انسان فرق دارد و بدون استخراج می تواند حدس زده شود ولی انسان ؟!؟!؟!
خدا حفظش کند ، چند سال دارد ؟

سلام جمعه 11 اسفند 1402 ساعت 21:37

همین همسن و سال من است ۷۲ یا ۷۳ سال است
چون گفت خانه در کرات دیگر وجود دارد استنباط من وجود انسان بود

باستناد چه چیزی گفته در کرات دیگر خانه هست !؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد