یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

الدعا یرد القضا!؟

 

بعضی از خواننده ها لطف دارند و گاه بشوخی و گاه به جدی ، مطالبی که در زمینه فوتبال گفته می شود را جوری برداشت می کنند که انگار من دوست ندارم تیم ملی بازی را ببرد و یا قلعه نوعی جای مرا گرفته است !؟

  

 

البته تقصیری هم ندارند ، یکعده مجری در لباس کارشناس در تلویزیون نشسته اند تا هف هشتاد و بانک شهر تبلیغ بکنند و عین مداح های مخصوص مراسم ختم ، نبض مجلس را می گیرند و می خوانند و نظر می دهند ... مجلس گرم کردن و کری خواندن و اشک تمساح ریختن ، تقریبا در همه ارکان فرهنگی ما با وضوح بالا دیده می شود !؟ و اختیار اعتیاد و کم و زیاد کردن دز مصرف اکثریت را ، عده ای نوکر متخصص ، برای اقلیت خاص انجام می دهند !؟

 

خیلی سال هست که ایران در فوتبال آسیا حرفی برای گفتن ندارد ، البته با همه این سوابق بد در جام ملت ها ... همیشه تیم قابل احترام برای فوتبال دوستان و تیم بد داستان برای عربها بوده است ... تفاخر به فلان قهرمانی در آسیا مانند این است که بگوییم سال ۵۵ دلار هفت تومان بود !؟ فوتبال ایران مثل اقتصادش ، مثل فرهنگش ، و مثل ... بی تاثیر از جریانات سیاسی و دشمنی ها و قهر و آشتی ها و حتی تحریم ها نبوده و کجدار و مریض راهش را ادامه داده است ... و یک پای موفقیت اش ، دعای مردم بوده و کسانی که اصلا فوتبال نمی دانستند ولی از ته دل دعا کرده اند !؟ حالا شاید این مورد در اروپا صدق نکند و شاید هم آنها فراتر رفته و به جادو و جنبل هم متوسل می شوند !؟ ولی امروز استادیوم بازی  قطر و ازبکستان ، بیشترین نذر و نیازها و دعاها را از سکوها به آسمان فرستاده بود !؟ یعنی هر لحظه زبان بازیکنان و تماشاچی ها به دعا و ذکر می چرخید !؟


امروز بازی ایران و ژاپن بود ... یک بازی که روی کاغذ نتیجه دیگری داشت و در دعاها ، درخواست دیگری !؟ از شدت کری و ادعا ، بازی حیثیتی این بازی ها شده بود !؟ تیمی که مقابل سوریه قافیه را باخته بود آمده بود مقابل سامورایی هایی که در کلاس بالای فوتبال دنیا ، بازی می کنند !؟ سر بالا بگیرد ...


و نیمه اول هم گواه همان مصادیق روی کاغذ بود ... زیر توپ زدن و توپ را گم کردن و ... باز یک‌گل مفت که هر کسی غیر بیرانوند بود نمی خورد !!؟ دروازه بان ژاپن که اینهمه مجری های ما او را سکه یک‌پول کرده بودند واکنش های بمراتب بهترتری داشت و مطمئنا گلی که بیرانوند خورد را نمی خورد !؟

 

ولی در نیمه دوم تیم ، عوض شده بود ... انگار مربی در رختکن یک چیزی گفته بود که به رگ غیرتشان برخورده بود !؟ یک چیزی بالاتر از فحش ناموسی !؟ مثلا گفته بود :« خیلی بی تربیت هستید !؟» یا گفته بود :« تف به اون خالکوبی هایتان !؟ » ... یعنی یک بازی شده بود ، روان و اصولی و تهاجمی و انگار با فیلیپین بازی می کردند !! و من هی حواسم بود که نکند تعویض بکند و این رسم الخط بهم‌ بریزد !؟ و بالاخره گل مساوی را زدند و ول کن نبودند ،. نخواستند جز سرافکندگی برای بیرانوند چیزی بماند و بازی به پنالتی بکشد !؟

 

و کارها خوب پیش می رفت و دقیقه ها رو به پایان بودند ، همان جایی که باید قرآن را هم بست و کنار گذاشت و « امن یجیب !؟» خواند بیکباره ، شمشیر دو تا سامورایی توی هم گیر کرد و دفاع آخر ایران را زیر پای خودشان دیدند !؟ از  نگاه کنعانی زاده در روی  زمین فقط یک چیز خوانده می شد :« نپرسید اینجا چه کار می کنی که خودم هم نمی دانم !؟ » و پنالتی دقیقه ۹۶ ، حکم و لذت بخشیدن قانل در پای دار را داشت !؟ و پسر مودب فوتبال ایران ، گل پنالتی را کاشت و همان لحظه مربی ژاپن ، زیرلب ، تشهدش را گفت و مسلمان شد ...

 

و دعای مردم ، قضای آسمان را برگرداند ... باشد که رستگار شوند !؟ و گرنه اگر امروز یک آیه ما را بلند کرد یادمان نرود که هزار بار با « ان الانسان لیطغی ، ان رآه استغنی ... » فرو افتاده ایم !؟ بازی بعدی با قطر میزبان است ، آنقدر پول دارد که بلعم باعورا را بخرد و علیه ما بشوراند !!


دقت کرده اید ، از وقتی سلطنت طلب ها از سر ناچاری ، در جریان غزه ، پرچم شیر خورشیدنشان خود را به پرچم اسرائیل گره زدند (!؟) در جاهایی که پرچم فلسطین می چرخد ، پیدایشان نیست !؟ خاصه در قطر که فلسطین هوادار زیاد دارد ...

 

حتی فغانی بی وطن (!؟) هم با یک قایق تندرو به استرالیا برگشت ... حالا شما هی بگویید نظر من در مورد تصمیم نیمه درست فغانی ، درست نبود !؟ اگر فغانی را در میدانی دیدید  ، سلام برسانید !!؟

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام یکشنبه 15 بهمن 1402 ساعت 16:15

با درود
از خوندن مطلب ها و نظریه هایت کیف می کنم
خیلی خوب مطالب را می چرخانید و بهم وصل می کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد