یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

جومونگ !

 

یکی تعریف کرده بود که هنوز پدرم بعد از پخش چندباره سریال " افسانه جومونگ " ، با دقت به آن نگاه کرده و هربار به " تسو " فحش می دهد !؟

  

 

من خودم هر نوبت که خانه مادرم باشم و طبق معمول در حال عوض کردن کانال تلویزیون باشم ، به پخش این سریال در شبکه تماشا می رشم و بنوعی معتاد شده ام به آهنگی که در زمان قطع سریال و پخش آگهی ، پخش می شود !؟ و چون هیچ سریال تلویریونی را بصورت کامل ندیده ام ، همیشه چند دقیقه ای برای تماشا وقت می گذارم ... و بنظر من برخی سریال ها ، ارزش تکرار مجدد و چندباره را دارند ؛ مخصوصا سریال ها و فیلم هایی که ریشه های تاریخی دارند ولی محتوی و فرم آنها را طبق جریانات مد روز ساخته اند و یا ترجمه کرده اند !؟

 

شما اگر ده سال پیش جومونگ را می دیدید ، دیالوگ ها و شخصیت هایی که در بازی بودند نماینده ای از مسئولین و کارگزاران دولت آن زمان بودند !؟ و حالا که می بینید شخصیت های فیلم و دیالوگ ها را در لباس مقامات و کارگزاران فعلی می بینید !؟ چون شعارها و تفاخرها و زیاده طلبی ها و شکست ها و ... از ابتدا با انسان ها بوده است و  زمان ، فقط ،  توانسته جای افراد را عوض بکند و بدبختی ها با پیشرفت انسان ها زیاد شده که کم نشده است !؟

 

امروز یورونیوز یک مطلبی در فضای مجازی نشر کرده بود ؛ انشالله که فیک نبوده باشد !؟  از زبان اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه ، که شدیدا به اسرائیل حمله کرده بود ، و در مجمع اروپایی بود انگار ، که از بقیه کشورهایی اروپایی بخاطر تماشاگر بودن گلایه کرده بود !؟ البته کشورهای اروپایی تنها تماشاگر نبوده اند در برخی کشورها اقدامات حمایتی از اسرائیل کاملا واضح و آشکار است !؟ حتی راهپیمایی در آلمان برای اخراج پناهجویانی که از فلسطین حمایت کرده اند ، در اخبار آمده است !؟ 


نکته جالب این که این آقای اردوغان ، با یک دست،  بنزین و غلات اسرائیل را تامین می کند !؟ و با دست دیگر هواپیما برای غزه می فرستد که شامل کمک های انسان دوستانه پزشکی و خوراک می باشد !! وقتی خبر را خواندم با خودم گفتم : " صد رحمت به ارباب یونتابال (!) در سریال جومونگ (!) که آنقدر مردانگی دارد که حداقل تدارکات یکی از طرفین را عهده دار می شود !؟ " بعد شما بگو  چرا سریال تکراری می دهند !؟ هنوز همین جومونگ ، زوایای مخفی و پنهانی دارد که به مرور زمان ، آشکار خواهد شد !!؟

 

===

 

بر اساس شنیده ها ، قرار است سریال " حضرت یوسف " دوباره بیاید روی پخش ... البته من آن را هم کامل ندیده ام و مجموع چیزی که تماشا کرده ام شاید باندازه یک قسمت نباشد !؟ ولی من در زمانهای گذشته یک کتابی خوانده ام بنام " یوسف " که داستان های حول و حوش جریان حضرت یوسف را با توضیحاتی از روایات اسرائیلیات ، عرفا ،و دراویش و منتقدان مختلفی پاورقی کرده بودند و ، برای خودش ، یک سریالی بود این کتاب که سریال کردنش امکان ندارد ( چون سلحشور را مرده شور ، شست !! ) ولی می شود یک سریال کارتونی بکنند ( البته در والت دیسنی!! )

 

کتاب فوق در نتیجه ، چیزهای خوبی برای نتیجه گیری داشت که شاید مدنظرنویسنده نبود !! نگاه نویسنده بیشتر روی یوسف و زلیخا و جلوه های ویژه اش بود !؟  یک جایی مطالب خاص و زیبایی نوشته شده بود و البته کاری با ابعاد جلوه های ویژه اش ندارم ...

 

بعد از اینکه خواب دیده شدو تعبیرو تاویل خواب مشخص شد و حضرت یوسف از زندان بیرون آمد و به عنوان خزانه دار مصر منصوب شد که چیزی در حد و اندازه سازمان برنامه و بودجه(!) امروزی می شود ... روزگار قحطی شروع شد !! 


سال اول زیاد محسوس نبود و مردم از کاشته های خود خوردند !!

سال دوم اموال و پس اندازهایشان را دادند و گندم خریدند و خوردند !! 

سال سوم احشام و دارایی هایشان را به حضرت یوسف فروختند و خوردند !!

سال چهارم خانه و زمینهایشان را به حضرت یوسف فروختند و خوردند !!

سال پنجم برای حضرت یوسف کار کردند و از دستمزدشان خریدند و خوردند !!

سال ششم آزادی خود و خانواده شان را به بردگی خدمت حضرت یوسف عرضه کردند و ازسفره ارباب خوردند !!

سال هفتم دیگر هیچ نمانده بود و آمدند خدمت ارباب تا رزق برده هایش را بدهد و او هم نداشت و طبق سفارش جناب جبرائیل گفت فردا به صحرا بیایید !! و خود بهمراه خدم و حشم به صحرا رفت !! و بر بالای تپه ای ایستاد و به مردم گفت بر من بنگرید !؟ و آنگاه جلوه زیبایی او که معجزه ی بزرگش بود بر چهره اش متجلی شد و مردم از آنهمه زیبایی بیهوش شدند و تا چهل روز گرسنگی از آنها زائل گشت !!


البته روزگار ما قابل قیاس با آن زمان نیست، بلای روزگار ما دزدی مردم از مردم ( کسبه و بازار ) ، دزدی مردم از دولت ( اختلاس و رشوه و ... ) ،  دزدی دولت از مردم ( بدمدیریتی و سیاست غلط و ... ) و در نهایت همان دزدی و دروغ است !؟ فقط در یک مقطعی ، دوره احمدی نژاد ، یک یوسف ثانی داشتیم که نگاه به صورتش و شنیدن حرفهایش تا ششماه غصه از دلها زایل می کرد و فقر را بهبود می بخشید !! بقول حضرت حافظ : " گفتند خلایق که تویی یوسف ثانی   / چون نیک بدیدم به حقیقت به از آنی "


نظرات 2 + ارسال نظر
سلام دوشنبه 22 آبان 1402 ساعت 16:39

جالب بود مخصوصا اون نوشته یوسف ثانی محمود خان !
اما فیلم یوسف و زلیخا را قبل انقلاب دیدم
زلیخا فروزان بود خدایش بیامرزد
و یوسف اش یک هنرپیشه ترک
بماند صحنه های سانسور نشده هم کم نداشت

سلام
داستان یوسف در قرآن هم نیاز به سانسور دارد !؟

همطاف یلنیز دوشنبه 29 آبان 1402 ساعت 14:24 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام
.
منم یک بیت یوسف نشان دارم

"تو را دیدم و یوسف را شنیدم
شنیدن کی بود مانند دیدن"
.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد