یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

زندگی فروتنانه


شما هم شنیده اید که می گویند :« کوهنوردی تنها و رزشی هست که سکو ندارد ! » تا بحال فکر کرده اید که این جمله مثبت است یا منفی !؟

 
اصولا کلمه ورزش یک رتبه بالاتر از نرمش قرار دارد ؛ در حقیقت آن چه که سکو ندارد ، نرمش است !؟ ورزش دیوار به دیوار خود ، رقابت را همراه دارد ... و رقابت سکو می طلبد !؟ اگر کوهنوردی سکو ندارد برای این است که مشتری زیادی دارد و چند پله سکو کفاف نمی کند !! در نتیجه کوهنوردان براحتی پشت این جمله مخفی می شوند و به شکست های خود جامه مفتخرانه می پوشانند ...
 
فکر کنید کوهنوردی هم ترازو و سکو داشت و جایگاه هر فرد مشخص بود ... مثلا رضازاده وزنه زده بود و اول دنیا بود ، دوستان شاد و دشمنان از درد می پیچیدند !! ولی کسی جرات حرف زدن نداشت چون سکو و ترازو  جلودار آنها بود ... چند سال بعد وزنه بردار ارمنی رکورد رضازاده را زد و او شد اول ، دشمنان رضازاده از هولشان به او تبریک می گفتند ، رضازاده هم حرفی نداشت ، سکو و وزنه تعیین کننده بود ...
 
در کوهنوردی وضعیت اینگونه نیست ، هر کس در هر سایزی دوست داشته باشد حرف می زند و چون حاشیه ی این رشته صد برابر هسته آن هست ، باندازه تمام عمر می شود حرافی کرد !!؟  حالا ما در کشور یک نفر داریم بنام « عظیم قیچی ساز » که نه تنها برای کشور ایران که برای قاره آسیا هم مهره بی بدیل هست ، و در سطح جهانی برای خود جایگاهی بزرگ دارد ... می توانید او را در حال دوچرخه سواری ببینید ، در حال کوهنوردی روزانه در اطراف شهر ببینید ، ولی اگر او را نمی شناسید ، تشخیصتان سخت می شود !!، یک کوهنورد تنها و سر به زیر که کاری به کسی ندارد ... گاه سر راهش عده ای سبز می شوند و می خواهند با او عکس بگیرند ، بی تعارف است ، با همه عکس می گیرد و زود می رود ...
 
چند وقت پیش در مسیر قدم زنی عصرانه ، دو خانم جوان  می خواستند با او عکس بگیرند و ما رسیدیم ... از ما خواستند زحمت عکس را ما بکشیم ... به دوستم گفتم بیا تو عکس بگیر و من دورادور با او خوش و بشی کردم ... عکس که گرفته شد ، بلافاصله خداحافظی کرد و رفت ... دوستم او را نمی شناخت و بعد از تعریف های من شناخت و گفت :« زودتر می گفتی تا من هم یک عکس با او بیادگار بگیرم ! » گفتم :« جای دوری نیست ، همیشه همین اطراف است »
 
یک بار در یک دفتر روزنامه او را دعوت کرده بودند برای مصاحبه ، جواب مثبت داده بود و لحظه آخر دنبال کسی بودند تا این مصاحبه را انجام بدهد ... مصاحبه با یک شخصیت حقیقی بزرگ , خیلی سخت تر است از مصاحبه با یک شخصیت حقوقی بزرگ ، مثلا رئیس جمهور ؟!

در آن زمان داشت برای آخرین صعود آماده می شد ( او همه قله های بالای هشت هزار متر جهان را صعود کرده است ؛ چهارده قله و عضو گروه چهارده تایی ها می باشد !!) از او پرسیدم :« بعد از آخرین صعود ، می دانی که خیلی تنها خواهی بود ، چند سر و گردن از دیگران بالاتر بودن ، تنهایی گزنده ای دارد !! » گفت :« سعی می کنم کنار بیایم ... بعد از چند صعود که در اوایل داشتم ، این تنهایی را درک می کنم ... » مدیر مسئول روزنامه وسط حرفهایمان پرید و گفت :« شما پرافتخارترین کوهنورد کشور هستید ، همه به شما افتخار می کنند ، تنهایی دیگر برایتان مفهومی نخواهد داشت ... » خیلی آرام به او گفتم :« در دیدار بعدی یادتان خواهم انداخت ... » از آن مصاحبه سالها می گذرد ...

چند وقت پیش در اتوبوس ، اتفاقی با همان مدیر مسئول هم میله(!؟) شده بودیم , یعنی هر دو از یک میله گرفته بودیم ... خوش و بشی کردیم و کم کم مرا یادش می آورد ، گفت :" شرمنده ... آنقدر مشغله زیاد است که حافظه آدم یاری نمی کند ! " گفتم : " فراموش کردن قیافه من کار سختی نیست و از فردای همان روز می توانست اتفاق بیافتد !؟ ولی آیا بعد از آن مصاحبه ، دوباره سراغ قیچی ساز رفتید تا برای مصاحبه های بعدی دعوتش بکنید!؟ " گفت : " دروغ چرا !؟ نه هنوز مصاحبه ای و دیداری نداشته ایم ... " گفتم : " یادتان می آید که پابرهنه (!) وسط حرفهایمان دویدید (!) و به تنهایی خاصی که من اشاره می کردم ایراد آئین نامه ای گرفتید !؟ " گفتم : " من تا چند روز خیلی به آن موضوع فکر کرده بودم ... " گفتم : " آدمهای معمولی  کسانی که یک سر و گردن از آنهابالاتر باشند را با اما و اگر قبول می کنند ، چه برسد به کسی که چند سرو گردن بالاتر باشد ، آنتن شان برای ارتباط قد نمی دهد ... رسانه ها هم همیشه دنبال کسانی هستند که یک سر و گردن بالاتر باشند و خبرساز ... مصاحبه شما با قیچی ساز که چند سر و گردن بالاتر است ، می توانست تبدیل به ستون هفتگی بشود ولی برای همه غیرقابل تحمل می شد !! ، حتی کسانی که دوستدارش هستند ... تنهایی در بالا سخت تر از تنهایی در پائین است !! "

 

عکسی بیادگار از آن مصاحبه !!

پ.ن:

 امروز دنبال عکسی می گشتم و اتفاقی عکس های آن مصاحبه را دیدم ...

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سلام شنبه 10 تیر 1402 ساعت 19:04

سلام
آنقدر که ورزشکاران دیگر رشته ها را مردم می شناسند
آنها شناخته شده نیستند
الان که اسمش را بردی برایم آشنا بود
ولی نمیدونستم کوه نوردی است که چهارده قله بالای ۸۰۰۰ متر را فتح کرده است

سلام
در کوهنوردی تماشاگر وجود ندارد و همه جزئی از بدنه ورزش هستند ...
چند نفر انگشت شمار در دنیا موفق به صعود به همه ی بالای 8000 متری ها شده اند و البته کاری که کرده اند برای کوهنوردان عادی در حکم محال است !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد