یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

وزن بودن !!

مرحوم مغفور ، شادروان ، جنت مکان ، جناب سهراب خان سپهری در اندرون شعر بلندی ، بیتی چپانده بودند که من زیاد استفاده می کنم ( روحش شاد ! ) :

ریگی از روی زمین برداریم ،

وزن بودن را احساس کنیم !

 

 

درک این شعر می تواند حس خوبی برای خوب بودن (!؟) و در جایگاه خود بودن (!؟) به انسان بدهد ... گاهی اوقات دوستان در مورد برخی چیزها از من نظر می پرسند و من یا جوابی نمی دهم و یا جاخالی می دهم ... مخصوصا در مورد مسایل قومیتی و جریان های تند سیاسی و ... !!؟ در مورد جریانات اجتماعی بیان چیزی که می بینم را فضولی نمی دانم بلکه با نوشتن نشان می دهم و می گویم برخی رفتارها برغم آنچه در تفکرات صاحب رفتار می گذرد ، چنین و چنان دیده می شود ...

 

توی مسیر کناره رود ارس ، ناجور خوابم می آمد و اصلا نمی توانستم خودم را کنترل بکنم ... برایتان پیش آمده ، مخصوصا در کودکی ، مادرتان یکی دو تا قیسی داده باشد و شما هم دوست داشته باشید بخورید و هم ترس تمام شدنش را داشته باشید !؟ قیسی را توی دهان می گذارید و کمی که خیس خورد ، نگه داشتنش در دهان فوق العاده سخت می شود !؟ و یهو از گلو پایین می رود ... خواب در ماشین هم از این مقوله است و رانندگانی که پشت فرمان ناگهان می خوابند ، فرصت نمی یابند تا برای بازماندگان داستان قیسی و خواب را تعریف کنند !!!

 

برای نخوابیدن ، منبر گذاشته بودم و با دوستم حرف می زدم که خوابش نبرد و منهم نخوابم ... خانم ها وقتی گرم غیبت کردن باشند در میان رختخواب  هم تا صبح بیدار می مانند !؟


نتیجه حرفها به اینجا رسیده بود که آدمهای هر اجتماع باید یک کارت شناسایی هوشمند داشته باشند ، مثل همین کارت ملی  (!؟) که تمام اطلاعات فرد در آنجا تبدیل به انتیاز بشود ، تمام اطلاعاتی که بصورت خوداظهاری اعلام می شود و یا توسط ادارات و نهادها نائید می شود ... همه داشته های فرد امتیاز شود ، حتی برخی موارد مانند ایثارگری و جبهه و ... هم تبدیل به امتیاز شود !؟!؟ و طرف در هر خودپرداز و دستگاهی که بتواند تراشه کارت را بخواند ، وزن اجتماعی خودش را بداند و واقعا بداند از کدام دهک جامعه محسوب می شود و بعد بیایند و کارها را تعریف بکنند مثلا کسی که امتیازش زیر بیست هزار نفر جامعه است ، در هیچ جایی نتواند منبر بگذارد و یا بعنوان کارشناس مدعو درازگویی نکند !!؟ یا برای نماینده مجلس شدن امتیاز باید زیر پنج هزار نفر باشد ؟! یا برای رئیس جمهور شدن زیر دویست نفر باشد ؟؟!  و در همه جا کاربرد داشته باشد مثلا وقتی یکی کارتش را در دستگاه بیاندازد و پرینت بگیرد (!؟) برایش بنویسد که فقط می تواند شبکه پویا نگاه بکند (!؟) یا وقتی می رود کلاس گذاشته و تئاتر ببیند ، براشت اخطار بدهد که با این جایگاه اجتماعی پولت را حرام بلیط سیصدهزاری مکن و برو باغ وحش با بلیط پنجاه هزارتومانی با میمون ها سرگرم شو !!؟

 

 مطمئنا ریا و دروغ نمی گذارد جا و وزن واقعی هر فرد معلوم شود و مافیاهای مختلفی بوجود می آیند ولی فکر و تصور آزاد است و می توانید شما هم وقتی برایش کنار بگذارید !! بنظر من اگر همه را بتوان روی کاغذ نشان داد ، سر و صدای اضافی خیلی ها فروکش می کند ... دیگر بقال سرکوچه و راننده اتوبوس به برنامه و بودجه نظر نمی دهند و فلانی رئیس جمهور نمی شود !!!؟

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نگین دوشنبه 5 تیر 1402 ساعت 10:26 http://www.parisima.blogfa.com

درود بر شما

این پرنده خیال تا کجاها که پرواز نمیکنه!

من موافقم که جبهه رفتن امتیاز محسوب بشه ولی کسانی که بعداً این حضور در جبهه رو بهانه ای برای کسب مقامی که لایقش نیستن یا دوشیدن ملت کنن، باید علاوه بر کسر امتیاز، یه جریمه سنگین هم بشه. اصلاً کارتش رو بسوزونن تا تبدیل به "هیچکس" بشه!

(فکر کنم من بیشتر از امتیاز کارت هوشمندم نظر دادم)!!

سلام
این اتفاق نمی تواند عملی شود ، چون کسی به امتیازی که متولی این امر بشود ، نمی رسد و آنها که می رسند حالش را ندارند ، اصلا این مرداب هر چه گل آلود بهتر ...
ضمنا قرار بود هر سه ماه یکبار ، یک روز را بعنوان هر چه می خواهد دل تنگت بگو ، اعلام کنند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد