یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

توهین به پوشش !!

 

این روزها یک موردی در اعتراضات دنبال می شود با عنوان " عمامه پرانی " و در فضای مجازی فیلم هایی می گذارند از نوعی لباس آزاری و شاید هم تاکنیکی باشد که اعتراض به لباس حکومتی را نشانه گرفته است !!

  

 

مقدسات لازم نیست که حتما اتصال به عالم بالا داشته باشد ، هر چیزی که بتواند بیش از آنچه که هست (!) توجه جذب بکند (!؟) می تواند به همان اندازه از توجه برای خودش مقدسات دست و پا بکند !! و این مقدسات هم مثل خیلی چیزهای دیگر می تواند زمینی و آسمانی باشد (!) یا مثلا الهی و انسانی باشد ... کسانی که از آبشخور این مقدسات تغذیه می کنند (!) باید هر از گاهی هوای آن را دشته باشند و هیچ تضمینی برای هیچ مقدساتی وجود ندارد مگر آنکه واقعا اتصال به مرکزیتی خاص داشته باشد ... لباس روحانیت در جوامع دینی به خاطر اتصال آن به مرکزیت روحانی آن جامعه ارزش و تقدس پیدا میکند والا بیشتر از یک پوشاک فانتزی نیست !؟


متاسفانه در جامعه ما مخصوصا بعد از انقلاب ، لباس روحانیت دینی تبدیل شد به لباس حاکمیت دینی و درنتیجه ، آن قداستی که در گذشته داشت را از دست داد ، روحانیان قدیمی وابستگی خاصی به لباس روحانی خود داشتند و خودشان حرمت آن را نگه می داشتند ولی در زمان حاضر این بیشتر از یک لباس تشریفاتی نیست و من  روحانیان زیادی می شناسم که به وقت لازم آن را پوشیده و در مساجد بعنوان پیشنماز حاضر می شوند و یا در جلسات مربوطه شرکت می کنند و بقیه روز را با لباس شخصی می گذرانند !؟ و خیلی از آنها حتی در پروفایل های شخصی شان در دنیای مجازی تیپ های مختلفی از خود به نمایش می گذارند که یکی هم با لباس روحانیت می باشد !! و چه بسا در برخی تیپ ها تضاد آشکاری هم دیده می شود !؟

 

استفاده ناصحیح از یک وجهه اجتماعی خوب و مقبول می تواند آن را به یک نماد بد و منفور تبدیل بکند !! من بشخصه با برخی نمایشات چیپ که متاسفانه تلویزیون به شدت با تبلیغ آن موافق می باشد ، موافق نبوده و نیستم !! اینکه ما برویم بعنوان یک حرکت جهادی (!) و بسیجی وار  (!) برای کمک به یک منطقه مصیبت زده و با لباس روحانی در کار بنایی و یا لایروبی سیلاب از منازل باشیم ؛ علاوه بر اینکه مصداق بارز " ریا " و ترویج " ریاکاری " می باشد ، یک نمایش خیلی پیش پا افتاده و سَبُک می باشد ... اگرهمان فرد در حال کار کردن لباس کار بپوشد و بعد از اتمام کار خالصانه(!) و انجام درست آن کار (!)، موقع نماز برود و لباس روحانی بپوشد ، تاثیر مثبت و خوبی می تواند داشته باشد ... ولی لباسی که انسان را بخواهد از انسان جدا بکند و نیت آن نوعی از برتری جویی را در خود بپروراند (!) باید هم انتظار این برخوردهای ظاهرا بد و اعتراضی را داشته باشد ...

 

استفاده از لباس ملی یا دینی یا قومیتی ، اگر بعنوان اعتراض باشد ، قابل قبول تر است تا اینکه صرفا برای تبلیغات و نمایش باشد ... یک زمانی معمر قذافی با لباس عربی و شتر در اجلاسی در اروپا شرکت کرده بود و حتی یکبار می خواست در محوطه کاخ الیزه فرانسه چادرش را بزنند!!؟ یا مهاتما گاندی با همان لباس که بیشتر پارچه ای بود که به دورش پیچیده بود رفته بود انگلستان ، بهمراه بز خودش!!؟ مطمئنا نمایش آنها با بنایی کردن و در نقش مجری ظاهر شدن برخی از روحانیون جدید خیلی فرق داشت !!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد