یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

ترامپ یا بایدن !؟

 

ترامپ یا بایدن !؟ مسئله این نیست !! مسئله ی مهم ایران است ...

   

این روزها توجه کرده اید که فضای مجازی پر از حرفهای بایدن و ترامپ شده است !! و کسانی هم هستند که دوست ندارند تا این فضا را جوری نشان بدهند که آمریکای بزرگ آنقدر مستاصل شده است که از هر سه جمله ای که از دهان کاندیداها خارج می شود (!) یکی مربوط به ایران است !! آیا ملت ایران اینقدر برای آمریکا و نظام حاکمه اش مهم می باشد !؟ ترامپ در سخنرانی اش نام ایران را درکنار چین و روسیه قرار می دهد و از آنها به دلیل دخالت در امور داخلی آمریکا و انتخابات گله می کند !! یا بایدن وقتی حرف می زند یک اشاره ای دارد که سیستم موشکی ایران را به پای مذاکره خواهد کشاند !! البته یک سری هم هستند که در داخل فضای مجازی جوری مانور می دهند که انگار ایران حساس تر است به اینکه چه کسی در آمریکا پیروز خواهد شد و آن را نشانه ی بدبختی ایرانیان می دانند که این گونه چشم به انتخابات آمریکا دوخته اند !! ولی اینکه همه ی کشورها بنوعی چشم به انتخابات آمریکا داشته باشند ، یک امر منطقی و بدیهی است !!

 

دیروز یکی در بازار نشسته بود و معلوم بود که سوادش از نوع فضای مجازی است و سخنرانی می کرد که دولتمردان کشور این قدر بدبخت شده اند که منتظرند ببینند انتخابات آمریکا چه می شود !؟ گفتم : " من شما را دورادور می شناسم ، البته اگر اداره مالیات سراغتان بیاید شاید جوری نشان بدهید که فکر بکنند از طبقه متوسط به پائین جامعه هستید ولی می دانم که اگر امروز شماره ملی تان را وارد سامانه بکنند تا ارث و میراث تان معلوم شود (!) بالای 50 میلیارد به اسم تان سند و مغازه و سرمایه هست (!) و مطمئنم که کم گفتم که چانه نزنید !! آیا برای یکی مثل شما که اینهمه سرمایه دارید و توی بازار هستید مهم نیست که چه کسی رئیس جمهور ایران بشود و یا با اینکه می دانید که تاثیر فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران چقدر است (!؟) برایتان مهم نیست که رویکرد آمریکا در دور بعدی ریاست جمهوری اش بر ایران چه خواهد بود !؟ " 

 

امروزه جهان بصورت تمام جانبه بهم پیچیده شده است و هیچ اتفاقی نیست که از تبعات آن ، به جمع فشاری وارد نشود ... حتی یک طوفان در دوردست هم می تواند به ما مربوط باشد و یا یک آتش سوزی در یک دوردست دیگر !! دوستی دو کشور در پائین نقشه مان (!) به همان اندازه برای بقیه مهم است که دشمنی و جنگ ظاهرا ساده و آرام دو کشور ضعیف در بالای سرمان (!!) و این مربوط به چند سال اخیر نیست و تقریبا بعد از جنگ جهانی اول و در ادامه بعد از جنگ جهانی دوم ، بصورت گسترده ، این مسئله وجود داشته و سرمایه داران بر سیاستمداران حکومت می کنند تا روشی پیاده کنند که سرمایه های آنها به خطر نیفتد !! و به راحتی آب خوردن سیاستمداران را مثل مهره های بازی جابجا می کنند و فرقی نمی کند که این مهره ها کمی سنگین باشند (!) یا کمی سبک (!)

 

ترامپ یک بازی بد را شروع کرده است که شاید هم در آمریکا تبعات خوبی داشته است ولی غیراخلاقی بودن و بدور بودن آن از نظر سیاست بین الملل محرز است و آن خروج یک جانبه از برجام و برخی معاهدات بین المللی می باشد !! و اگر مخالف او یعنی بایدن روی کار بیاید و یک قدم از این رفتار ترامپ به عقب برگردد (!) روی هم رفته اصلا به نفع وجهه بین المللی آمریکا نخواهد بود (!) ، حتی اگر آمریکا به برجام برگشته و ایران را به زانو دربیاورد !!؟؟ و لکه ی ننگ آن بر پیشانی ترامپ و جمهوری خواهان خواهد ماند (!) حالا جمهوری خواهانی که مخالف ترامپ هستند وقتی ازاین منظر به داستان نگاه می کنند راضی هستند که ترامپ باشد و این روسیاهی نباشد !! و برای همین است که یک کشور ظاهرا کوچک مثل ایران اینهمه برای آنها مهم شده است و تمام گرینه های روی میزشان را عملی کرده اند و شاید فقط یک گزینه مانده است و آن جنگ مستقیم و یا تحریک تجزیه طلب ها باشد (!!؟ ) و چاره ای هم ندارند ... و روبرو شدن با یک کشوری که ناگزیر مانده است ؛ اصلا خوب نیست و برای همین است که انتخابات آمریکا برای ایران هم مهم شده است !!

 

یک نکته ی مهم هم هست و آن اینکه دولت تدبیر و امید(!) تقریبا از شهریور سال گذشته بازی سیاسی را واگذار کرده است و ناچارا دوست دارد تا اوضاع بعد از انتخابات جوری باشد که چند ماه باقیمانده از حکومت داری شان را در تلاطمات سیاسی بین المللی بگذرانند و برای بعد از دوره ای که داشتند (!) حرفی برای گفتن داشته باشند !!

 

با توجه به اهمیت انتخابات آمریکا در ایران و حتی خود آمریکا (!) ، من امروز رفتم و رای ام را انداختم !! البته کمی زمان می برد که به آمریکا برسد و شاید هم در شمارش تاثیری نداشته باشد ولی همین که انداختم (!) خیلی مهم بود ...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد