یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

روزی بنام معلم !!

 

 

 

امروز را در تقویم ملی کشور بنام معلم کرده اند !! و من این روز را برتمام معلمین خوبی که در این راه زحمت می کشند و آنها را  نمی شناسم و همچنین بر تمام معلمین خوبی که در اطرافم هستند تبریک می گویم !! و در وهله بعدی بر همه ی معلمین تبریک میگویم جمیعا و رحمة الله و برکاته ...

 

معلمی ده قسم است و یکی از آنها در مدرسه می باشد و شامل کسانی هست که ما آنها را نمی شناسیم و مستخدم اداره ای هستند تا اوراقی که آن اداره تنظیم کرده است را بعنوان سواد ( معنای واقعی سیاه !! ) به بچه ها یاد بدهد ... اگر در میان آنها فرد خوب و با کمالاتی به تور کسی خورده باشد باید ممنون و متشکر شانسش بوده باشد و در این چنین روزی به آنها تبریک بگوید و اگر در دسترسش نباشند (!) حداقل یادشان را در خاطر خود سبز بکنند و من امروز چنین کردم و در میان آنهمه معلمی که داشتم چند نفر را به بزرگی و کرامت یاد کردم : آقایان منتقمی ، سربازوطن و خلیق را هم به نمایندگی نام بردم و شاید از بین آنهمه معلمی که فراموش کرده ام (!) بیاد آوردن چند نام بنظر کم بیاید ولی من فکر می کنم که آدم خوشبختی هستم که حداقل در این چندین سالی که در مدرسه گذشت چند نفر را داشتم که هر کدام از این ها برای سازمانی کفایت می کنند !!

 

و اممما معلم های دیگری هم در زندگی ما هستند که تاثیرات آنها بمراتب زیادتر از معلم های دوران مدرسه می باشد !! معلم هایی که به سوادی که از مدرسه به همراه داریم ، جهت می دهند و راه زندگی را نشان می دهند و مشاوران طول زندگی مان هستند ... این معلم ها شاید از ما کوچکتر باشند و شاید همتراز باشند ؛ شاید همکار باشند و شاید همسایه باشند ؛ شاید زیردست باشند و شاید استادکار باشند (!) ابزار سنجش این معلم ها با معلم های مدرسه فرق می کند و چه بسا در این قسمت از بازی معلم از شاگردش چیز یاد می گیرد !!

 

معلمی داشتیم که چند وقت پیش همدیگر را دیدیم ، در مجلس ختمی !! می گفت : " من چیزهایی که از شاگردانم آموختم بمراتب بیشتر از آن چیزی بود که به آنها آموخته بودم !! "

 

در یکی از پستهایم در باره معلمی نوشته بودم که بعدها بجرم سرقت مسلحانه و ... اعدام شد و امروز بیاد او هم بودم و او مصداق همان جمله ی معروف و منتسب به لقمان حکیم بود که همه در گلستان سعدی نقلش را خوانده ایم ؛ از لقمان پرسیدند : ادب از که آموختی ؟ گفت : از بی ادبان ، هر چه از عمل آنها در نظر ناپسند آمد از آن پرهیز کردم !!

 

همچنین امروز یاد کردم از برخی استادکاران قدیمی ام که همیشه ذکر خیرشان در صحبت هایم هست و یک انسان خوب و یا معلم خوب باید آنقدر تاثیرگذار باشد که بعد از بیست - سی سالی که فوت کرده است ، هنوز یادش سبز سبز بوده باشد و ...

 

اصلی ترین و ابتدائی ترین معلم های ما پدر و مادر هستند که تاثیر تربیت شان را تا آخر عمر با خود بهمراه خواهیم داشت !! و در نهایت فرزندان ما هم معلم هایی هستند تا چیزهایی که پدر و مادرمان نتوانستند به ما یاد بدهند را به ما یاد بدهند !!

 

روز معلم متعلق به همه است ، اگرچه عده ای اندک آن را بنام خود کرده باشند !!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد