یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

روز جهانی بهداشت !!

 

امروز در تقویم مناسبتی جهان ، روز جهانی بهداشت است ... حدود 70 سال پیش در چنین روزی اساسنامه بهداشت جهانی به تصویب و امضا رسیده بود !! این روزها بیشتر از هر زمانی سیاسی بودن این سازمان و استفاده ی ابزاری از آن در جهان بچشم می خورد !؟!؟

  

باتوجه به همه گیری و شیوع بیماری کرونا و استیصال کشورهای ویترینی دنیا از نظر پیشرفت و رفاه می توان چنین برداشت کرد که پرونده ی موفقی برای این سازمان وجود نداشته است !! البته هر سازمان و ابزاری که دست سیاستمداران بیفتد و یا به دست توانای آنها ساخته شود (!) با توجه به اینکه نیت و قصد شومی در پشت آن قرار دارد ، درنهایت به همان راهی می رود که در ابتدا برایش برنامه ریخته بودند ...


امروزه کشورهای اروپائی و آمریکایی دارند تلفات سنگینی از بابت این رعایت بهداشت و پیشرو بودنش در جهان پرداخت می کنند !! البته بیماری ها و اتفاقات زیادی در جهان وجود دارند که راه مرگ را برای انسان ها هموارتر می کنند ولی اینکه ویروسی اینگونه بیاید و اساس برنامه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جهان را بهم بریزد در نوع خود قابل توجه و تامل می باشد !! وبدتر اینکه کارشناسان بهداشتی به این نتیجه رسیده اند که انسان هایی که در آفریقا بصورت بومی زندگی می کنند مقاومت بیشتری نسبت به کسانی که در مناطق شهری و به ظاهر متمدن هستند ، در مقابل بیماری های مختلف دارند !! ولی این بیداری هم به دردشان نخورده است و از آن در راه شومتری و برای خواب طولانی تری بهره می برند ، کارشناسان فرانسوی پیشنهاد آزمایش و تست واکسن و راههای مقابله با کرونا در افریقا را داده اند (!!!)

 

این روزها قرق کرونا در کشور شکسته شده است ... واقعیت هم این است که دولت ما از شرایط موجود در کشور خبر داشت و از همان ابتدا نمی خواست وارد مقوله ی قرنطینه بشود !! بهرحال راههای ساده تری برای برخورد با مرگ و میرها وجود داشت ؛ حتی در صورت کلان بودن ارقام و آمار !!! اگر در ایران بالای یک  میلیون هم تلفات انسانی داشته باشیم باز رقم قابل ملاحظه ای نخواهد بود و توجیه پذیر است !! وقتی آمریکا که در امارها همیشه در صدر جدول ها قرار دارد با این حال قافیه را می بازد (!) هر روز 10 هزار کشته در ایران هم توجیه سیاسی دارد و هم توجیه بهداشتی و هم رونق اقتصادی !!! تا وقتی هم که تحریم ها همچنان سفت و سخت هستند ، برای هر دولتی صدها بهانه برای فرار از بار مسئولیت و مدیریت مهیا می باشد !!


وقتی کنترلی بر هیچ چیز نیست ، چرا باید دولت خودش را درگیر همه چیز بکند !؟ آیا در این کشور آمار کسب و کارها در دست دولت می باشد که بتواند در ایام قرنطینه از آنها حمایت بکند !؟ مگر دولت بعد از 10-12 سال توانسته است موضوع بسیار ساده ی یارانه را حل بکند ؛ چه در مورد قطع و یا ادامه ؛ هنوز موضوع یارانه مثل جنگ و گریز می باشد و دولت از اینکه یارانه ی کسانی را قطع کرده باشد خوش به حال می شود !! و اگر دولت این اطلاعات در زمینه ی مشاغل را داشت که در زمینه ی مالیات موفق تر بود !! هشتاد درصد از شصت درصدی که در کشور مالیات پرداخت می کنند ، از راههای مختلفی که در شکاف های قانونی وجود دارد ، داستان مالیات را دور زده و یا کمترین پرداختی را دارند و کمتر از بیست درصد رقم واقعی مالیات خود را پرداخت می کنند!!!

 

امروز در زیرنویس شبکه خبر خواندم که رعایت فاصله ی اجتماعی باید تا مدتها در برنامه و روش زندگی وجود داشته باشد !!! این مورد را اگر شهرداری رعایت بکند بازده چشمگیری در خدماتش به چشم خواهد خورد (!؟) چرا که همه دیده ایم که در شهر ما یک تجمع خدماتی بیشتر از هر جائی به چشم می آید ، می خواهند گلکاری بکنند یا سمپاشی بکنند و یا هر کار دیگری (!) 10 - 12 نفر کارگر با فاصله نیم متر از هم (!) چهار ناظر از طرف شهرداری و پیمانکاران مربوطه و سیگار به دست با فاصله ی یک متر از هم (!) و اخیرا یک خانم مهندس دست به کمر که نشانه حضور زنان در مدیریت می باشد (!) و در فاصله ی کمی دورتر ( مثلا دو متری !! ) چند فقره راننده که هم خیابان را شلوغ کرده  اند و هم بعنوان معاونین همان ناظرها در حال دستور دادن هستند که بگویند اگر راننده شده اند از بدآورد روزگار بوده و لیاقتشان در حد شهردار شدن می باشد  !! فکر کنید که همین افراد اگر فاصله ی دو متری را رعایت بکنند و سیگار نکشند !! هم بهداشت عمومی رعایت می شود و هم دسته ی بیلشان توی چشم هم نمی رود و راحتتر ، بیشتر و بهتر کار می کنند و همین تعداد یک بولوار را پوشش می دهند !!!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد