یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

انقلاب تابستانی !!

 

انقلاب تابستانی روزی ست در علم نجوم و گردش زمین به دور خورشید که با توجه به کبیسه ای بودن و تغییرات در دوره چهارساله ، سه نوبت اش به اول تیرماه می خورد و یک نوبت اش به آخر خرداد ماه ... و آن اوج خورشید می باشد و چله تابستان از آن آغاز می شود !!


 

 

جشن تیرگان که چیزی مانند جشن یلداست  در این روز می باشد و مراسم ویژه ای دارد !! البته مردم همیشه در صحنه ی ما غالبا همان یلدا را گرامی تر می شمارند و چه بسا اگر پایش بیافتد و سلبریتی های حساس به تاریخ ایران باستان (!) اراده فرمایند و هر کدام چند تا پست بگذارند و اصحابِ فرهیخته ی غالبا از ایران گریخته ، مدد برسانند ، این روز هم باندازه ی شب یلدا و شاید بیشتر مورد اقبال مردمی قرار می گیرد (!) البته مردم ما نشان داده اند که همیشه به طول شب ارادت ویژه ای داشتند تا به طول روز (!!) و شاید یک دلیل فرهنگی برای عقب ماندگی های اجتماعی ما همین امر بوده باشد و چه بسا با جایگزینی ارزش روز به جای ارزش شب (!) کسب و کار هم رونق بیشتری بگیرد و ما هم بشویم مثل همان کشورهایی که دوستشان داریم (!) و فردا روز شاید ملت های دیگر بیایند و در کشور ما مبادرت به امر خطیر زایمان بنمایند تا دولت فخیمه هم یاری بنماید و یک حوزه ی ویژه ی  ثبت نامی در پاسارگاد یا تخت جمشید بگذارد تا به خارجی های در ایران زایمان کرده ، شناسنامه ی ایرانی با نماد ستون و کله گاو بدهد و از این راه ، راه رسیدن به فرهنگ والای هخامنشی رونق بگیرد !!!


و خلاصه اینکه در چنین روزی در مناطق مختلف ایران زمین ، مراسم مختلفی بپا می شود و هر کسی کاری می کند تا از فیوضات این روز بهره مند شود و در منطقه ی ما نیز چنین رسم شده است که پای کودکان تازه متولد در ابتدای تیرماه ، حنا اندود می شوند و جشن حنابندان تابستانی می گیرند !! دیروز ما هم رفتیم و حنا خریدیم و پاهای نوراخانم را حنا زدیم تا از قافله ی سنت و رسوم قبیله ای دور نمانیم !!

 


نظرات 3 + ارسال نظر
همطاف یلنیز یکشنبه 2 تیر 1398 ساعت 22:30 http://fazeinali.blogfa.com/

سلام سلام آقای پدر
.
به به... تیر برو باد بیا غم برو شادی بیا محنت برو روزی بیا
چه خوب که هرازگاهی از دادوچه می نویسید
.
شادی هایتان برقرار

سلام
این روزها ، روزهایمان با دادوچه می گذرد ... کمی سر قلم را شل کنیم می شود یادداشت های دادوچه ... اتاقمان را که گرفت ، وبلاگ را هم بزودی می گیرد

نگار دوشنبه 3 تیر 1398 ساعت 11:20 https://heavenward.persianblog.ir/

سلام جناب دادو
چه عکس زیبایی و چه سنت خوبی. خدا حفظش کنه.

سلام
ممنون ، لطف دارید ...
هراز گاهی بنویسید ، جای دوری نمی رود!

نگین سه‌شنبه 4 تیر 1398 ساعت 10:00 http://parisima.blogfa.com

سلام بر جناب دادو

به به .. چه عکس زیبایی ... چه حس خوبی داره...
هرچقدر بگم این عکس چقدر حال منو خوب کرد کم گفتم ...

الهی که سلامت و خوشدل و عاقبت بخیر باشید هر سه تون ...
و الهــی که دادوچه فسقلی یه روزی شش دانگ وبلاگ رو سند بزنه بنام خودش :))

سلام
سلامت باشید و مانا ... لطف دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد