یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

فضابینی ...

 

دیروز سر راهم سری به جناب فوتورافچی زدم ... از دور که نزدیک می شدم دیدم چند فقره مشتری دارد ، گمان کردم کلاس عکاسی دارد که با دست اشاره کرد که بیا ... کلاس بود ولی نه از نوع کلاس های عکاسی خودش !! شاگردانش از هنرستان آمده بودند و قرار بود کلاس آشنائی با تلسکوپ و عکاسی با تلسکوپ و ... آموزش داده شود !!

   

هنوز شاگردانش نیامده بودند و نشستیم و کمی بگو و بخند راه انداختیم و چقدر شاگردانش برایش یقه چاک می کردند که به استاد ما اینجور نگوئید و آنجور نگوئید !! و کمی بعد دیگرانی هم رسیدند و ... یکی از اعضای انجمن نجوم تبریز که احیانا رئیس گروه نجوم آیاز بود و از شاگردان عکاسی جناب فوتورافچی (!) تلسکوپش را قرار بود بیاورد تا در چنین شبی از ماه (!) و در سکوی پاساژ کبود ، همراه با یکسری توضیحات ، فضابینی و عکاسی از فضا یاد بدهد !! وقتی من وارد پاساژ می شدم آسمان نیمه ابری بود و نیم قرص ماه در لابلای ابرها دیده می شد !! البته به گفته ی خانم نجومی (!) قرار بود آسمان عصر باز باشد !! با چه کسی قرار گذاشته بودند ، نمی دانم ! شاید منظورشان هواشناسی بود !؟ البته برای امروز بارانی گفته اند و ما زیر تیغ آفتاب به خانه مان رسیدیم !!

 

شاید هم خوب شد که هوا ابری بود ، در این عصر سرد نمی شد ایستاد و به توضیحات نجومی گوش داد !! فوتورافچی دو نفر از شاگردهایش را فرستاد تا تلسکوپ را به آتلیه اش بیاورندو متعاقبا خانم نجومی آمد و مقداری توضیحات درباره آسمانی که می بینیم !! و آسمانی که نمی بینیم !! و تلسکوپ و ... داد !!



http://s8.picofile.com/file/8342809676/IMG_20181114_175928.jpg


من هم نشستم و گوش دادم و خیلی برایم جالب بود !! جسته و گریخته چیزهایی شنیده بودم و خوانده بودم ولی اینکه آدم نیم ساعت بنشیند و یک مطلب منسجم گوش بدهد ، خیلی جالب بود !! البته به فوتورافچی گفتم که ارائه ی نسبتا ضعیفی داست و دلیل اش این بود که گوینده باید نسبت به مطلبی که ارائه می دهد اشراف خوبی داشته باشد تا اعتماد به نفس اش بالا برود و بتواند راحتتر حرف بزند !! در ضمن یک مشکلی که ما داریم این است که در برخی از پشت تریبون رفتن ها (!) گویش ترکی یم باشد با درصد کم و بیش و اغلب ناجوری از اصطلاحات و افعال فارسی !! که کل مطلب ارائه شده را از روانی و سلاست می اندازد !! برای ما زبان فارسی حالت ادبی دارد و نه حالت محاوره ای !؟!؟ و وقتی سخنرانی می خواهد فارسی حرف بزند ، رعایت گرامر و ادبی بودنش را لحاظ می کند که گوش نواز نمی شود !! و یا در زمانی که دارد ترکی حرف می زند ، برخی کلمات ادبی فارسی ار جایگزین کرده و یک ناموزونی به سخنرانی اش می دهد !!؟؟ و خیلی کم اتفاق می افتد که کسی مطلب اش را به فارسی روان و یا ترکی روان ارائه بدهد !!

 

بعد از اطلاعاتی که در مورد تلسکوپ ها داده شد و ساختمان عمومی آنها ... نوبت نحوه ی عکس گرفتن به کمک تلسکوپ بود که آنهم خیلی جالب بود و اطلاعات جالبی در خود داشت !! البته برخی از شاگردان حاضر حواسشان به درس نبود و به جای تلسکوپ به همدیگر زوم کرده بودند ولی بودند شاگردانی که ششدانگ حواسشان به درس بود و سوالات مرتبط می پرسیدند !!


کمی بعد دو نفری رفتند تا ببینند اوضاع آسمان چگونه است و خبر آوردند که آسمان باز شده است و ماه هنوز با چند تیکه ابر کوچک درگیری دارد و تلسکوپ را بردند بیرون و تنظیم کردند و کمی آسمان را تماشا کردند ...

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد