یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سر و ته دنیایی که در آنیم ...

 

دیشب برای شام مهمان بودیم و توفیقی شد تا پای تی وی باشیم و آنهم از نوع رسانه های آنوری و بشنویم سخنان دو رئیس جمهور از دو سوی دنیا !! البته دیروز من می گفتم که در این مواقع خیلی مهم است که کدام یک اول بیایند و کدامیک بعدا و یاد جریان صفین را زنده کردم که چگونه عمروعاص زرنگی کرده و سر اشعری را گول مالید و ...

   

آنچه در سخنرانی ترامپ آمد بیشتر از یک مضحکه سیاسی نبود و اصلا در حد و اندازه های رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نبود !! در روزگاران نه چندان دور نام خالی برخی از کشورها یک عالمه ابهت در شنونده ایجاد می کرد و مسئولان آن کشورها همیشه از یک جایگاه روانی بالادستی برخوردار بودند و این امر در مورد کشورهای بزرگی مانند فرنسه و انگلیس و روسیه و ... هنوز هم صدق می کند ولی شخصیت ترامپ یک دوره ی خاص در سیاستمداری آمریکا می تواند باشد !! رفتار و حرف زدنش دقیقا چیزی شبیه رفتار و حرف زدن همان چوپانی بود که ماشین سازی را خریده بود و دقیقا با همان الفاظ مشابه !! در اینکه در دوره دو ساله ای که ترامپ سر کار بوده ، اقدامات اساسی در آمریکا رخ داده است شکی نیست ( به نقل از منابع بی غرض ! ) ولی سستی های زیادی هم در رفتارهای دیپلماتیک رخ داده است که آن کارهای بزرگ را مالیده است ! چوپانی که ماشین سازی را خریده بود و حالا در بازداشت بسر می برد در طول چند ماهی که بود کاری کرده بود که شاید در 40 سال گذشته بی نظیر بود و آن برخوردی که با مدیرعامل سایپا کرده بود !! ولی بقیه کارهایش نشان می داد که ذره ای از سیاست کاری و رفتار بالادستی نمی داند و فقط و فقط به زور پولی که دارد سرپا مانده است !!!

 

خنده ی حضار به بلوف ترامپ شاید برای سالها بتواند سوژه ی مناسبی برای گَزِش های ژورنالیستی باشد و مطمئنا به این زودی ها این حرف از او و آن رفتاراز دیگران فراموش نخواهد شد !! و مطمئنا مردان سیاسی آمریکا دیشب با یک خِفت خاصی به رختخواب هایشان رفتند و آن تحقیر شدن بوسیله ی عام بود که مقصرش خاص خودشان بود ... بقیه ی حرفهایش هم نه تنها معقول نبودند بلکه بیشتر منطق های کوتاه و بهم چسبیده ای بودند که از یک آدم مستاصل می شود انتظار داشت و نه یک رئیس جمهور در قواره و اندازه ی آمریکا !!!

 

نوبت رئیس جمهور ایران که رسید ما سر سفره ی شام بودیم و من فقط می شنیدم ... سر سفره فضا ناجور بود و انگار نشسته بودند تا مفتضح شدن رئیس جمهورشان را ببینند و بشنوند و این اصلا خوب نبود !! و نشانه های سیاست زدگی و نه سیاست دانی در همه ی حرفهای حوالی سفره مشهود بود !! شاید بتوان گفت رئیس جمهور ما شانس بزرگی نسبت به سایر حضورهای این چنینی نسبت به روسای جمهور قبلی خودش داشت و آن این بود که دست اش پر بود !! مورد برجام را قبل از رئیس جمهور ایران می شد در حرفهای رئیس جمهور فرانسه هم شنید و یک مدرک قوی بر علیه آمریکا بود و رفتار ناشیانه ی ترامپ در خروج از آن ... مسایل منطقه ای و مبارزه با تروریسم هم منطقی و خوب بود و از نظر من می شد به نصف سخنرانی حسن روحانی یک نمره ی کامل داد ولی در ادامه نمرات منفی که بنظر من با شرایط موجود ایران هم همخوانی نداشت باعث شد تا نمراتش را کم بکنم و بههمان نمره ی مشروط ترامپ برسد !!

 

دفاع از حقوق مشروع سایر کشورها و ملت ها یک ارزش غیرقابل تخفیف می باشد و در تریبون های دیگری باید مطرح شود !!! وقتی نماینده ی عراق آنجا نشسته است !! وقتی نماینده فلسطین در آنجا حضور دارد !! وقتی نماینده سوریه آنجا هست !! وقتی خود یمنی ها تریبونی برای زدن حرفهایشان دارند !! جائی برای عرض اندام و قیم بازی وجود ندارد ... آنها خودشان می توانستند درد خودشان را بیان بکنند و تائید ایران در رفتار و در تریبون های دیگر نشان دهنده سمت و سوی فکری ایران می باشد ولی اینکه قسمتی از وقت رئیس جمهور صرف یمن و فلسطین و ... بشود بنظر من خارج از دستور کار و عرف بود !!!! یعنی من اگر جای آن خانم ، رئیس جلسه بودم (!!) ، چکش را از همان ابتدا به میز می کوبیدم و می گفتم : " لطفا هر کدام در چهارچوب مرزهایتان حرف بزنید !! "

 

رسانه هایی که این سخنرانی ها را بررسی می کردند با وجود اینکه می دانستند ترامپ چیزی برای ارائه نداشت و به آن هم اشاره داشتند ولی با لجاجت به همان طبل خالی شان می کوبیدند !! و من خوشحال شدم که از نشنیدن آنها چیزی از دست داده ام !!! اگر حرف و نظر آنها را درست بدانیم و آمریکا کشور اول دنیا باشد و ایران کشور آخر دنیا (!!؟؟) دیروز از سخنرانی ها چنین برمی آمد که سر و ته دنیائی که در آنیم ، زیاد هم آش دهن سوزی نیست !!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد