یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

صبر

 

صبر یکی از واژه های آشنا در زندگی روزمره ما می باشد ، شاید بدلیل اینکه همیشه در توصیه های دوستانه و همکارانه و همشهریانه و ... زیاد بکار می بریم و به همان اندازه در زندگی روزمره خودمان حضور غریب و کمرنگی دارد !! انگار صبر خوب است برای همسایه !!

   

صبر درخت تناوری ست که میوه های گوناگونی دارد که هر کدام از این میوه ها می تواند در ساختن شخصیت انسان نقش خیلی خوبی بازی بکند !! فقط می ماند صبر کردن (!) و حوصله به خرج دادن (!!) تا این درخت به مرحله ی میوه دهی برسد !! وگرنه آدمی که بی حوصله و عجول است ، تنها می تواند از چوب این درخت برای آتش خشم خودش استفاده ببرد و این آتش نه مانند آتشی ست که در زمستان آدم را گرم بکند که مانند آتشی است که در تابستان آدمی را کلافه تر می کند !!

 

یکی از تمرینات برای صبور بودن ، خویشتن داری است که یک تمرین خیلی سخت بوده و نیاز به چند مرحله پیش نیاز دارد !! که کوچکترین آنها شناخت خویش می باشد ، کسی که خویش را نمی شناسد چگونه می تواند خویشتن اش را کنترل بکند !! برای شناخت خویش لازم است که آدم دیگرانی که در اطرافش هستند و نمونه هایی از خویش خودش هستند را هم بشناسد ، مطالعه دیگران اگرچه باندازه مطالعه خود نیست ولی بدون آن خودشناسی تقریبا محال می باشد !!

 

همین خویشتن داری به آدم متانت و وقاری می دهد که یکی از زمینه های ضروری برای داشتن آرامش می باشد ... من هر روز افراد زیادی را می بینم که آشوب زده هستند و شعار آرامش می دهند و فکر می کنند که آرامش مرحله ای ست در پشت آشوب و نمی دانند که آرامش همان جائی ست که آشوب تمام شده باشد و آشوب خود بخود تمام نمی شود ، کسی که آشوب را بخواباند مستحق رسیدن به آرامش است !!

 

دیروز در ...گرام به یک مورد جالب برخورد کردم ... در یک گروه از نوع از ما بهتران که جمعی از نمایندگان و مسندداران شهر و استان و ایضا بالادستی هایشان در مجلس حضور داشتند (!!) مطلبی در مورد تعطیل شدن پرواز هامبورگ - تبریز درج شده بود و اینکه بدلیل عدم همکاری و پشتیبانی مسئولین این پرواز در آستانه تعطیلی قرار دارد !! خبر یک خبر معمولی بود و در این بازار بلبشو شاید هم کم ارزش تر از یک خبر معمولی !! چرا که مسئولین در امر خطیر پوشک بچه درمانده اند و بسته های پوشک 25 هزار تومانی دیروز به 130 هزار تومان رسید !! پرواز از یک مسیر هم می تواند بسته به تقاضای استفاده کننده ها (!!) ،  ایجاد ، پررونق و در برهه ای تعطیل بشود و اصلا مهم نیست ؛ حداقل در کشور ما که دغدغه های اساسی وجود دارد !!


خود من باشنیدن خبر گفتم : " خب ... مسئولین چکار بکنند !؟ هزینه ی صندلی های خالی را بپردازند !؟ یا به خاطر تعطیل نشدن این پروازها خودشان هی به ماموریت هامبورگ بروند !؟ یا یک معاونت کنترل بلیط پروتز به اروپا درست بکنند تا کسانی که به اروپا می روند بیایند از طریق تبریز به هامبورگ بروند و بعد از آنجا بروند دنبال کارشان !؟!؟ "

 

ولی شنیدنی تر عکس العمل استاندار استان بود که بلافاصله آمد و خیلی عصبی زیر آن کامنت گذاشت که : خبر کذب و بی اساس !! مسئولین چکار باید می کردند که نکرده اند و ... و بلافاصله از گروه مزبور لِفت دادند و بیرون رفتند ... این حرکت نسنجیده و کودکانه باعث شد تا همه ی حضرات آشنا و ناآشنا از صفحه ی مزبور اسکرین شات گرفته و بیادگار نگهدارند و همه به این امر معترف بشوند که " ناکَس از بالا نشستن کَس نگردد !! " یعنی یک اردبیلی در ایده آل ترین شرایط فقط می تواند یک نوحه خوان بشود و فرقی نمی کند که دیپلم نداشته باشد یا فوق دکترا داشته باشد !!!

 

کوچکترین و سنگین ترین واکنشی که استاندار غیرمحبوب می توانست انجام بدهد این بود که صبر بکند تا مسئولین ( واژه ی مسئولین که فقط به استاندار اطلاق نمی شود !! ) بیایند و نظر بدهند و اگر مسئله کش می یافت ، برای فصل الختام (!) بعد از بررسی توسط هزار و چند معاونتی که دارند (!!) یک خط جواب معقول می نوشت و متانت اش هم برایش می ماند ...

 

ما از کتاب بزرگ صبر ، تنها به سطر کوچکی که به مورد " صبر آمدن " اشاره دارد (!!) اعتقاد عجیب داریم و شاید یکی از دلایل تاخیر پروازها این باشد که یکی از حضرات موقع سوار شدن به هواپیما ، صبر آمده باشد و نیم ساعتی (!) توقف کرده باشد تا رفع نحوست صبر بشود !!!

 

خواستم لحظه ای از غصه و غم آسوده

بنشینم لب جوبی و سه تاری بزنم ، صبر آمد

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد