یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سالروز صدور فرمان مشروطه


بدون شک یکی از مهمترین مقاطع تاریخ سیاسی ایران را می توان قیام برای مشروطه دانست ؛ و صد البته که در ایران آن همه آگاهی وجود نداشت ( حتی در طبقه اشراف و تحصیل کرده !! ) که بتوانند  اساس و کلیات یک حکومت مشروطه را بفهمند و بهتر است نوشته شود قیامی که منجر به مشروطه خواهی شد ...

  

 

این روزها می توان برای مطالعه در هر زمینه ای به اینترنت مراجعه کرد ولی این امر دلیل نمی شود که باور داشته باشیم آنچه در اینترنت نوشته می شود درست و واقعی بوده باشد ؛ چه بسا مفسدان و مغرضان سازمان یافته ای در پر کردن صفحات اینترنت نقش داشته باشند ؛ یک نمونه اش را می توان با مطالعه جریان مشروطه در ویکیپدیا و سایر صفحات آن خواند و دست و پای غرض ورزی ها را در آنجا دید !!

 

این روزها در تبریز برای سالروز صدور فرمان مشروطه همایشی در جریان هست ، همایشی که در آن برخی افراد و حرکت ها بسیار پررنگ تشریف دارند و تبلیغات محیطی هم نشان می دهد که انگار مشروطه از تبریز برخاسته و محصول تبریز است !! که این هم به اندازه ی کافی از توهمات قومیتی آب می خورد و مطمئنا می توان در کنار نقش پررنگ مجاهدان تبریز در قیام مشروطه ، رد پای فریب ها و دسیسه های دانایان خارجی را دید که چگونه از نادان های داخلی سوءاستفاده برده اند ... مورد جالبتر اینکه برای مشروطه ای که ناکام مانده بود ، هزینه های سنگینی پرداخت شده بود و تلفات زیادی داده شده بود و امروزه نمی توان از آن بعنوان یک برگ زرین یاد کرد ... مشروطه یک حرکت تحریکی بود که با توطئه ی خارجی ها و برای تغییر نظام شاهنشاهی از حکومت شاهی کهنه به شاهی نو صورت گرفته بود و عده ای هم در این وسط می خواستند برای خود کلاهی مهیا بکنند و البته که کردند ...

 

در تبریز دو نماد بزرگ برای مشروطه به جا ماند ؛ ستارخان با عنوان بزرگ سردارملی و باقرخان با عنوان بزرگ سالارملی و افراد زیادی که در کنار آنها نقش داشتند و نامی در صفحات تاریخ از آنها بیادگار ماند ولی نه به پررنگی این دو و بعدها ... در زمان بعد از انقلاب یکی از نام ها بتدریج کم رنگتر شد و آن نام باقرخان بود و یکی از نام ها پررنگتر شد و آن ستارخان بود ، ولی تبریزی ها همیشه باقرخان را نماد و معرف شخصیت خود می دانند و دیگرانی که کم نیستند دوست دارند زیر نام ستارخان نفس بکشند ، چرا که به خلق و خوی و فرهنگ و آگاهی آنها نزدیکتر می باشد !!


و متاسفانه فرهنگ عمومی ما از شخصیت هایی که ثبات رفتاری داشته و مترقی بودند کمتر استقبال می کند و در عوض در کشور ما کسانی که نمودار شخصیتی درهم برهمی دارند و در پرونده شان از کجدستی و غارت و گردنه گیری و احیانا شرکت در مراسمات مذهبی عمومی و قمه زنی و ... برگه های زیادتری وجود داشته باشد از اقبال عمومی برخوردار می شوند !!


*** امروز در فضای مجازی ، انیستاگرام (!) یکی از دوستان فیلمی گذاشته بود که بیشتر مربوط به دوران حکومت خودمختاری آذربایجان بود و برای تبلیغ جریان مشروطه استفاده کرده بود !!

 

*** برای سخنرانی همایش سالروز صدور فرمان مشروطه یک فرد معلوم الحال را درنظر گرفته بودند که در چند روز گذشته و بدلیل اعتراضات گسترده در فضای مجازی بناچار او را عوض کرده اند !! البته معلوم الحال بودن برگزارکنندگان خود بر کسی پوشیده نیست !!

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد