یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

خدا همسایه اش را رحمت کند !!

 

یک عبارتی هست که پشت سر برخی از مرده ها می گویند و آن این است " آللاه همسایاسینا رحمت ائلسین !! " یعنی خدا همسایه اش را بیامرزد و این عبارت را در مورد کسی بکار می برند که در دنیا حظی از اخلاق و مردمداری و ... نداشته باشد و حیف باشد که برایش فاتحه ای خوانده شود و برای همین هر وقت اسمش بیاید می گویند : " خدا همسایه اش را رحمت کند ! "

 

 

 

امروز خبری در دنیای خبررسانی مجازی تبریز پیچید و خبر فوت یکی از فرش فروشان شهر را بطرز فجیعی پررنگ کرده و در بوق و کرنا دمیدند !! من خبر را خواندم و دیدم کسی که اینهمه بزرگ باشد و من نشناسم بعید است !! و اینکه برای یک همچین آدمی در حد اسطوره داستان چیدن و او را از صفر به صد رساندن و در کنار آن باحتمال زیاد برای خود و خانواده ( به لطف دسترسی داشتن به بنگاه خبرپراکنی !! ) اعتبار گدائی کردن (!!) و ...

 

اصولا دانه درشت ها را بندرت مردم عامی می شناسند و آنها که سر زبان ها می افتند غالبا بادکنک هایی هستند که به مدد سیاست و دغلبازی و این قبیل فیلم بازی کردن ها به ظاهر درشت شناسانده و دیده می شوند و اینکه دانه درشت ها شناخته نمی شوند نه بخاطر این است که خود را از مردم مخفی کرده باشند بلکه بخاطر بزرگی بیش از اندازه شان دیده نمی شوند !!!؟ کارتون گوریل انگوری را که یادتان هست ، در مواجهه اول کسی گوریل را نمی دید و بعد از اینکه بیگلی بگلی به دوست اش اشاره می کرد مردم متوجه بزرگی دوست اش می شدند ...

 

خلاصه اینکه سر میز ناهار بودیم و من طاقت نیاوردم و به دوستم ، که چند نسل در بازار فرش تبریز  ریشه دارند،  زنگ زدم تا در مورد این تازه فوت کرده که اینقدر بزرگ بود و من نمی شناختم اطلاعاتی کسب بکنم !! از قرار معلوم حجره ی فرش فروشی شان هم در همان پاساژی بود که دوستم در آنجا بود !! و امما مکالمه ی ساده و رسای ما :


- سلام علی بالا

- سلام ، کئف احوال ؟

- آ... بیر خبر ائشیدیم کی یازمیشدی فرش بازارین بویوک باشلاریننان بیری آزالیبدی ، دئدیم سوروشوم گوروم قره گیمه لییم یا یوخ !؟

- کیم ؟

- آقای (!؟) ، نصرنیوز یازیب کی فرش بازارینین ایکی باشی اولسیدی بیری بوییدی !!

- بیخود ... اِله بیر پوخ دئیردی !! آلاه همسایاسینا رحمت ائلسین !! اله بیر قابیل آدام دئیردی ... فیکر ائلیرم پاساژ اهلینن هئچ کس تشییع جنازیه گئتمه دی !!


 

متاسفانه کار ژورنالیست ها همین است !! آنها یک پمپ باد هستند که برای منافع شخصی خود و دیگرانی که برایشان سود و نفعی رسانده باشند (!!) نام آنها را در بوق و کرنا دمانده و آنها را چند برابر بزرگ می کنند !! و متاسف باید بود برای احوال کسانی که با تکیه به این روزنامه ها و خبرگزاری ها ( داخلی و خارجی ندارد !! ) ، پشت سر کسانی که نمی شناسند ، بد می گویند و یا پشت سر کسانی که نمی شناسند یقه پاره کرده و در هواداری سینه سپر می کنند!!!!

 

===

 

دیشب در نشست برنامه " کاردان ها " ، مهمان ویژه ای داشتند بنام علی مطهری ( فرزند تئوریسین بزرگ انقلاب شهید مطهری ! ) که این روزها بعد از سالها نماینده گی مجلس ، به عنوان نائب رئیسی هم رسیده است !! سوالات مجری کارکشته از این شخصیت خیلی جالب بود ، یکسری سوالات پوپولیستی و مثبت که آن بیچاره باید جواب می داد و چقدر ضایع بازاری شده بود !!! مثلا علی مطهری در جواب سوالی که پرسیده شد که سطح زندگی تان چگونه است !؟ جواب داد : " متوسط ... " و صدالبته بعنوان یک استاد دانشگاه ( هرچند از نوع زورکی و فشاری !! ) اینقدر اطلاعات عمومی نداشت که در طبقه بندی رفاه یک جامعه و امتیازدهی برای مرفه بودن (!؟) داشتن مدرک دکترا و طبعا درآمد ماهانه آن (1) نماینده ی مجلس بودن و طبعا درآمدهای کلان قانونی آن و نه سوءاستفاده های رایج درجهان سوم  (2) چهل سال آقازاده بودن در دستگاه حاکمه(3) و ... ، دلایل خیلی قانونی و موجه برای مرفه بودن او هست و لازم نیست یکی خودش را به موش مردگی بزند !!!

 

وقتی مهمان را معرفی کرده و چهره اش را نشان دادند من بلافاصله این بیت را به زبان آوردم :

 

گیرم پدر تو بود فاضل    /     از فضل پدر تو را چه حاصل

 

نظرات 2 + ارسال نظر
nanaz شنبه 15 اردیبهشت 1397 ساعت 15:18

سلام چون پسر مرحوم از دوستان نصر نیوز هستند و هم اهل شهرت به همین دلیل در بوق و کرنا کزدند

سلام
کمی تسلای خاطر خوب است ولی بادکنک را بیش از حد فوت کردن باعث ترکیدنش می شود !! سرمایه گذاری کردن روی شخصیتی که زیاد هم مقبول نبود باعث ضرر دوطرفه می شود !!!

محمدرضا یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 ساعت 00:28

سلام
با توجه باینکه شهر تبریز بنام شهر اولین ها شهرت یافته البته در شهرت بازی هم شهره عام و خاص میباشد ( شرح این فقره در کتاب سیاحتنامه ابراهیم بیک در دوران مشروطه بخوبی به رشته تحریر کشیده شده ) و در این مورد هم شهر اولین است .اخیرا یک حضرت تاجر تبریزی مقیم کشور های همسایه با اجیر نمودن تعدادی قلم بدست نه از نوع نویسنده را اجیر فرموده و کتابی در خصوص تبریز بنام خود منتشر فرموده واز عنوان پرفسور هم برای جناب خودشان استفاده فرموده اند و مقامات بلند پایه شهر اولین ها هم برایشان کلی غش و ریسه رفته و کتاب جناب پرفسور هم توسط این حضرات در حال دست بدست شدن میباشد .البته در شهر اولین ها از این پرفسورها و اساتید و غیره ... کم نیستند . تا یار که را خواهد و مقصود چه باشد ؟؟

سلام
تومنه بیر عباسینن چوره ک تاپان، ائله بو شیپورلارینان دا شهرته چاتار ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد