یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

جَری شدن !!

 


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/6/6/1477361_319.jpg

  

تا حالا فکر کرده اید که در کارتون معروف " تام و جری " درصد خیلی بیشتری از افراد تماشا کننده طرف جری هستند و تام محبوبیتی ندارد !! فکر کرده اید چرا در این کارتون نوشته ها همیشه طرف جری می باشد و تام نگونبخت تشریف دارد !!؟ آیا جری با کارگردان یا نویسنده فامیل هست که اینهمه هوایش را دارد !!؟

 

منطقا وجود گربه در خانه برای دفع شر موش ها می باشد ، برای همین ما الزام نگهداری گربه در خانه های بزرگ و قدیمی را نمی توانیم نادیده بگیریم !! از طرفی موش یک حیوان موذی است و بهیچ وجه نمی شود وجود و خرابکاری هایش در خانه را توجیه کرد !! اگر این کارتن بر اساس الزامات حضوری این دو موجود تهیه می شد ، یک فیلم آموزشی و مستند از آب در می آمد و مطمئنا یک هزارم درصد این محبوبیت نصیبش نمی شد !! ولی با چند تغییر کوچک و ظاهرا خیلی ساده تام وظیفه شناس تبدیل به موجودی تن پرور و کودن شده و جری تبدیل به یک نیازمند و زیرک می شود و از همین جا استارت کارتونی خورده می شود که جریانش براساس منطق های تکه تکه شده ی درست ولی در یک بستر غیرمنطقی می باشد !!

 

جسارت و زیرکی برای انجام کارهای خلاف ( کارهایی که در چهارچوب یک خانه تعریف ندارد !! ) که از جری سر می زند در مقابل کودنی و دست پاچلفتگی تام در برقراری نظم و نگهداری و وظیفه شناسی اش ( وظایفی که از او خواسته شده است !! ) قرارمی گیرد ؛ غرور ظاهری ، بزرگی جثه ، زورمندی تام باعث می شود تا یک سر و گردن از سقف محبوبیت بالاتر بزند و در عوض جری بدلیل مظلوم نشان داده شدنش در کف ترحم بیننده قرار گرفته و موجی از هواداری برایش به ارمغان می آورد !!! این درگیری ها نشان دهنده ی نوعی مقابله ی قوی ( ظاهری ؛ بدلیل نوع شخصیت کاراکتر !! و خوب ؛ بدلیل وظیفه !! ) و ضعیف ( ظاهری ؛ بدلیل نوع شخصیت کاراکتر !! و بد ؛ بدلیل ذات عمل !! ) می باشد و چون قبلا روی کاراکترها کار شده و انحرافاتی متوجه ذهن بیننده شده است (!) چیرگی ضعیف بر قوی که در همه ی قسمت ها ادامه می یابد باعث خرسندی بخش ترحم تحریک شده ی بیننده ی کودک می شود و یا قسمت عقده ای و زخم خورده ی بیننده ی بزرگسال راخنک بکند !!

 

تام و جری به ما نشان می دهند که چگونه یک سری کارهای موزون و هماهنگ و تصمیمات بموقع و ... می تواند به پیروزی در مقابل رقیب ظاهرا قدرتمند بیانجامد !!!


ولی آیا واقعیت نهفته در این کارتون به همین جا ختم می شود !؟!؟ تام می تواند نمادی از قدرت حاکمه برای نظام بخشی باشد و جری افرادی که برای رسیدن به مقاصد خود با آن درگیر هستند !! تام ضعیف شده با ابزاری مانند رفتارهای لوس گرایانه و رفتار ابلهانه می تواند این کارتون را برای بچه های یک کشور فقط کارتونی برای سرگرمی بکند ، چون گربه ی واقعی قویتر از این حرف هاست !! ولی در کشورهایی که گربه ی واقعی بدلایلی عین تام توی کارتون هست ؛ جری بودن باعث جَری شدن واقعی می شود و اینگونه است که یک کارتون در کشورهایی با کلاس های مدیریتی متفاوت تاثیرات متضادی می گذارد !!

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
جیمبو دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت 08:44

اسلام علیک یا دادو

مطلب عالی بود

هِلو جیمبو !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد