یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

نـَمکَت را بــِمَک !!


http://s6.picofile.com/file/8188567550/namak.jpg


همکاری که تازه شام چهلم پدرخانم را خورده بود و کم کم رویش باز شده بود تا خاطرات تعریف بکند در ضمن تعریفاتی که از سر سفره شام دو کرور و نصفی (!!) می کرد یادآور شد که موقع رفتن به رستوران یا غذاخوری حتما توی جیب تان نمکدان هم ببرید !!


کاشف بعمل آمد و فهمیدیم بهداشت استفاده و گذاشتن نمکدان روی میزهای غذا را ممنوع کرده است ، البته شاید تا این رفتار شنیع به شما برسد چند سالی طول بکشد ، یکی از معایب زندگی در شهر اولین ها بهره مندی از همین شیرینکاری ها نیز می باشد !!


خلاصه اینکه امسال شمشیر را از رو بسته ایم که نَمک را از نمکدان ها حذف بکنیم و بجایش بِمک بریزیم !! نمک آنقدر در طبیعت و در غذای ما نقش جاافتاده ای دارد که حذف آن نیاز به خاکبرداری اساسی در زندگی خواهد داشت ، حالا چرا به جای استفاده کم از نمک شعار بهداشت شده است حذف نمک جای سوال دارد ... برای ما که ایران هستیم و می دانیم 80% جامعه پزشکی در کنار شغل شریفشان به انواعی از تجارت ها مشغول هستند زیاد بعید نیست که مشکوک بشویم ولی آیا واقعا رسیدن به چنین نتیجه ای سرپوش گذاشتن به اهمال کاری های جانبی است که نمی توانند صدایش را در بیاورند و یا اینکه کشف جدیدی در دنیای پزشکی رخ داده است !!


تا جایی که خوانده و شنیده و دیده ایم ، فیل حیوانی که حداقلش از جثه اش برای خیلی ها معرف حضور است ، یک نقش خیلی اساسی در طبیعت دارد و آن کمک به تولید نمک است و اگر این اتفاق نیافتد خیل عظیمی از حیوانات مخصوصا علفخواران دارفانی را باید زودتر وداع بکنند و انسان ها هم که وابسته ی درجه دوم علف و وابسته درجه اول علفخواران هستند متعاقبا باید فلنگ را ببندند !!


ولی چرا !؟!


اخیرا در پی عقب نشینی تاکتیکی دریاچه ارومیه که بخاطر اعتراض به کارشناسان درپیتی دهه هفتاد بود و کارشناسان دهه هشتادی را در سردرگمی قرار داده و بالاخره کارشناسان دهه نودی را در منگنه گذاشته است ، عده ای از کارخانجات طمع بنیان ( چیزی در ردیف شرکتهای دانش بنیان ؛ مساوی و مخالف جهت آنها ) نمکهای دریا را بدون تصفیه ناخالصی و تسویه حساب وارد بازار کرده اند و جامعه ی زرنگ و مشتریِ جنس ارزان را اشباع نموده اند !! حالا حضرات فهمیده اند که چرا از ناحیه نمک چیزی توی جیبشان نرسیده است و فهمیده اند گول خورده اند !! از آن طرف دیده اند حتی پزشکان عمومی و سرپائی نیز دارند قرص پراپانولول و اقسامی از این لول ها را تجویز می کنند و کم کم قرص ضد تپش بدون نسخه در داروخانه ها فروخته می شد مثل خیلی از دارو ها که سالهاست در سبد خانوار قرار گرفته و از حیطه ی پزشکی خارج شده اند !!


لذا بفکر افتاده اند تا برای جلوگیری از ورشکست شدن کارخانجاتی که نمک یددار (!) و ریزدانه تهیه می کردند را پشتیبانی بکنند ؛ برای همین فروش نمک منوط به استاندارد بودن شده است و بیکباره نمک از بسته ای 200 تومان به 800 تومان ارتقاء یافته است !!! قابل توجه کسانی که می گفتند چرا بنزین 4 برابر شده است ، این بلای خانمانسوز به نمک هم رسیده است !!!!


بنظر یکی از کارشناس ها ، یکی از دلایل افزایش مصرف نمک همین ریزدانه بودن نمک است ، تا جائیکه ما یادمان می آید برای نمک زدن به غذا باید چهار بار ته نمکدان را به میز می کوبیدیم ولی حالا وقتی یکی می خواهد نمک توی غذایش بپاشد از چند طرف صدا می آید " هوی ... مواظب باش !!! زیاد می ریزد ها .... " و می بینی قسمتی از غذا سفید شده است !!!!


آیا می دانید خوردن خیار تازه بدون نمک چه عواقب سوئی بدنبال خواهد داشت !! ( ما نمی گوئیم ولی دو شب بدون نمک بخورید و بخوابید تا آثار اجتماعی و فرهنگی اش را ببینید !!! ) البته هنوز مشخص نیست بهداشت برای گاوداری ها هم استفاده از نمک در آخورها را ممنوع کرده است یا نه ؛ بهرحال سبد خانوار آنها کمی بیشتر از ما علف دارد !!؟؟!!


خوردن گوجه فرنگی خام بدون نمک باعث خواهد شد تا قیمت گوجه فرنگی در بازار به کمتر از قیمت نمک برسد !! مخصوصا این گوجه های گلخانه ای که در خانه ی ما به لاستیک قرمز معروف هستند و به درد دادن به مهمان می خورند !! مثل این خواهد بود که پاستیلی که شیرینی ندارد بخوری !!


شنیده ها حاکی از این است که در عذاخوری ها بجای گذاشتن نمکدان در روی میزها که ممنونع شده است ، گارسن ها نمکدان را توی جیبشان حمل می کنند و در کنار انواعی از درخواست های متداول مانند نان بیاور ، پیاز بده ، ظرف یکبار بیار و ... عبارت " کمی نمک بپاش !! " هم اضافه شده است !!!


 

نظرات 1 + ارسال نظر
GRBL شنبه 26 اردیبهشت 1394 ساعت 00:29

بقول آقای فامیل دور .... "من دیگه حرفی ندارم!!! "

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد