یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

این روزها ...

 

توی مسیر مخصوص اتوبوس های تندروی شهر که BRT نامیده می شوند !! سه فقره سواری وارد شده بود و مابین اتوبوس های بزرگ و آکاردئونی گیر افتاده بودند !! پیرمردی که کنار من ایستاده بود ، زیرلبی فحش جانانه ای داد و گفت : " این اتوبوس هر سه ی اینها را باید له بکنند تا بقیه درس بگیرند و وارد محدوده ی اتوبوس ها نشوند !! " نگاه مستشاری به او کرده و گفتم : " این را بدون له کردن و با چند فقره جریمه ی درشت می شود حل کرد !! برای خلاف های اجتماعی و اقتصادی سنگین چه نسخه ای داری !؟ "

   

گفت : " خلاف کار در هر کجا بود باید قلع و قمع بکنند !! " گفتم : " دست به اینها بزنی می شوند مظلوم جامعه و همه طرف اینها را می گیرند !! " گفت : " ملاحظه کاری جامعه را به این روز درآورده است !! " یعنی چند درصد جامعه ی ما اعتقاد دارند که ملاحظه کاری و رافت غلطِ عمومی این بلا را بر سر جامعه ی ما آورده است !؟ من از خیلی ها شنیده ام که اعتقاد دارند یک حاکم با کمی دُزِ  دیکتاتوری لازم است تا بی نظمی های جامعه را درست بکند !! ولی آیا ما آمادگی پذیرش نظم و انضباط اجتماعی را داریم !! خیلی ها مردم را به بی نظمی و رفتارهای آنارشیستی ( برای نشان دادن مخالفت با حاکمیت !! ) ترغیب می کنند ولی آیا این بی نظمی ها حتی با تغییر حاکمیت (!) به این راحتی ها قابل رفع و رجوع خواهد بود !؟

 

===


فاز اول متروی تبریز راه اندازی شده است و چند وقت است که این مسیر را طی می کنم ... متاسفانه بخش صدور بلیط و یا شارژ کارت های شهری که می توان در اتوبوس واحد و مترو از آن استفاده کرد ، در ایستگاههای داخلی مترو راه اندازی نشده است و گاهی اوقات دیده می شود که برخ یا زشهرواندان پای گیت ورودی متوجه می شوند که شارژ کارتشان اندک و یا اصلا کارت ندارند و یا کارتهای قدیمی در این بخش فعال نمی باشد !!! در این حالت اغلب کسانی هستند که اقدام به زدن کارت و رفع مشکل فرد می کنند ولی همین چند نوبت به این و آن رو انداختن هم برای من قابل تحمل نیست !! چرا باید بخشی را راه اندازی بکنند ؛ آنهم بصورت نیمه کاره و باعث بشوند مردم به این قبیل اضطرارها بیافتند و چنین صحنه هایی خلق بشود !!؟ کارت های اتوبوس و مترو که در آینده برای تاکسی ها هم می تواند کاربرد داشته باشد در دسترس و توی جیب کسانی می باشد که روزمره ازآنها استفاده می کنند و بخش صدور بلیط برای مسافران و کسانی که شاید یکبار در ماه و سال از این تجهیزات استفاده می کنند باید برقرار باشد و نمی شود همه را با یک قواره اندازه گرفت و برید و دوخت !! متاسفانه جامعه گردانان و شهرگردانان در تخریب اخلاق اجتماعی نقش بسزائی دارند !!

 

===

 

امروز یک جلسه بین اعضای برجی که سالهاست در انتظار تحویل آن هستیم گذاشته بودند و من بعد زا سالها باتفاق برادرم در این جلسه شرکت کردم که حضورم باعث تعجب خیلی ها شده بود ؛ مخصوصا اعضای غیر همکار !! طبق معمول جلساتی که گزارش آنها به من می رسید ، همه بظاهر داشتند محق و خوب حرف می زدند (!) ولی ابید یکی اشکال کار را گردن می گرفت تا توقف در روند کار توجیهی پیدا بکند !! 

 

یکی از اعضا تریبون را اشغال کرده بود و ادعا داشت که ما چند نفر بعنوان هیئن امنا انتخاب بکنیم و پولهایمان را ( منظور پول های اعضائی که کسر پرداخت دارند !! ) را به آنها بدهیم و آنها دنبال روند کار را بگیرند و از این حرفها و عجیب اینکه این ادعا طرفدار هم داشت !! بناچار دست بلند کرده و اجازه خواستم و مثل مجلسی ها ایراد آئین نامه ای گرفتم که وقتی هیئت مدیره هست !! و وقتی طبق قانون تعاونی ها ، هیئت امنا یک تشکل غیر رسمی و خودمانی می باشد آیا به این فکر کرده اند با این کار نه تنها نمی توانند کاری بکنند بلکه قانونموندی خود را زری سوال می برند و بهتر است این جمع انتخابی بعنوان نمایندگان و معتمدین بروند و در کنار هیئت امنا قرار گرفته و روند کار را بررسی و حداقل گزارش صحیح بدهند !!

 

نشست خیلی بیخودی بود و متاسفانه خیلی از اعضا ادعا داشتند با وجود تورم های خیلی حادی که هست و احیانا پیش رو هست (!) باید کارها سریعا پیش بروند ولی هیچکس موافق پرداخت وجه نبود و ادعا داشتند که هیئت مدیره کم کاری و تعلل زیاد داشته است !! این بار هم من طبق معمول دست بلند کرده و اجازه خواسته و گفتم : " در مورد تعلل هیئت مدیره شکی نیست ولی همین ها را شما انتخاب کرده اید و ده سال است که تغییر هم نداده اید ( البته خلاهای قانونی هم مزید بر این کار بوده است !! ) مطمئنا کم کاری را بهیچوجه نمی توان توجیه کرد و اگر کسی چنین ادعایی دارد باید خیلی وقت پیش بفکر پیگیری می افتاد ولی چون اغلب اعضا تاخیر در پرداخت داشتند تاکنون اینهمه جرات نزدیک شدن به هیئت مدیره را نداشتند و حالا همه صاحب حق شده اند !! هر کس در مورد روند کارها برای دیگران وظیفه تعیین می کند برای خودش هم وظیفه تعیین بکند !! "

 

خلاصه اینکه همه از دیگران انتظار دارند ولی برای خود هیچ زحمتی نمی دهند و این در همه جای این کشور که اشکالی دیده می شود وجود دارد !!

 


نظرات 1 + ارسال نظر
خلیل پنج‌شنبه 26 مهر 1397 ساعت 20:28 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

کور خود و بینای مردم!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد