یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

پلاسما دادم ...

 

خون دادن را از سالهای دور بیاد دارم و حتی در مرکز انتقال خون چند نفری را بازنشسته کرده ام !! در نوبت قبلی که برای خون دادن رفته بودم دیدم دو نفر هم در تخت روبرو هستند و دارند پلاسما می دهند ... از قرار معلوم خونگیری می شود و توی دستگاهی محتویات از پلاسما جدا می شود و پلاسما را برمی دارند و برای تهیه برخی داروها و ...

   

نوبت قبل که خون می دادم دستگاهها روبرویم بودند و بهتر می شد تماشا کرد تا این نوبت که خودم انتخاب کردم که از من پلاسما بگیرند !! طبق معمول در هیچ جای این کشور پذیرش خوب و مرتبی وجود ندارد ؛ حتی در باجه ی بانک که می روی تا دو دستی پولت را بدهی بانک !! ولی در مراکز خونگیری که با یکی دو تا شعار پیش پا افتاده و ضعیف (!!) خون مجانی مردم را می گیرند (!) حداقل باید تیم خوبی حضور داشته باشد ... از پذیرش گرفته تا خدمات و نگهبان دم در و ... نه اینکه همه چیز بد بوده باشد ولی در یک جمع خوب و کاری ، حضور یکی دو تا ناهماهنگی می تواند تاثیر منفی اش را بگذارد !!

 

مسئول پذیرش انگار مشتاق بود ( شاید هم توصیه شده بود !! ) که خون دهنده را ترغیب به دادن پلاسما بکند !!! مخصوصا خون هایی که فراوانی دارند و اغلب برای سر سفره ی خونخواران گرفته می شوند !!!! ولی برای این کار هم باید تدابیری اندیشیده شود و صِرفِ چند جمله ی دست و پا شکسته و عدم توجیه کافی برای خون دهنده و ... اصلا برایم خوشآیند نبود !! خاصه که پلاسما دادن حداقل سه برابر خون دادن زمان می گیرد و حتما این امر باید از طریق رسانه ها تبلیغ و آشناسازی گردد تا آدم هائی که دوست دارند بروند و به جای خون پلاسما بدهند !!


اینهم اطلاعاتی در مورد پلاسما

 

نظرات 2 + ارسال نظر
الهام شنبه 21 مهر 1397 ساعت 23:06 http://marzhayemoshtarak.blogfa.com

ممنون از اطلاعات..

برای منهم جالب بود ...

نگین شنبه 21 مهر 1397 ساعت 23:20

سلام بر جناب دادو

عنوان مطلب رو که دیدم با خودم گفتم: کاسیب اوشاقی اولمیَسَن، پلاسما ورماخ نمَندی؟!!

بعد که خوندم برام جالب بود .. نشنیده بودم تا بحال ..
جالب تر اینکه باقیمانده سلول های خونی به بدن فرد برمیگرده ..

اگه محدودیت بالای 65 سال نداشت، منم اقدام میکردم!!

سلام
البته از خون های اضافی هم پلاسما تهیه می کنند ، این روش راحتتر و بهتر است ... هرچند در کشئر ما برای هیچ رفتاری اطلاعات شفاف نیست و چیزی در مورد عواقب ننوشته بودند ...
65 سن شناسنامه ای شماست ، سن روحیه ی شما زیر 40 است ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد