یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

ماهی استکانی

 

دیروز بعد از ظهر سری به چند فقره از دوستان زدم ، اصولا در ماه مبارک آدم هر قدر از تنهائی اش لذت ببرد بهترتر است و نه خودش از دیدن برخی ها معذب می شود و نه برخی ها از ملاقات آدم  !!

 
 

سر راهم به مغازه ی دوستی رفتم و دیدم یک آکواریوم کوچک روی میزش قرار دارد ... یادم آمد که چند وقت قبل شاگردش می گفت که علاقه ی بسیار زیادی به داشتن آکواریوم دارد و از شور و شوق تعریف کردنش معلوم بود که حسی دارد اندازه ی داشتن آکواریومی به بزرگی یک اتاق !!

 

خلاصه اینکه هر دو مشغول کارهای اکواریوم و تماشای آن بودند و منهم وارد جریان شدم ... من از بین اینهمه ماهی که هست و ماشالله تنوعی دارد بیش از حساب و کتاب !! ( و البته آکواریومی ! ) فقط جناب شهردار را می شناسم !! همانکه نامش لجن خوار است و کارش علی الظاهر تمیز کردن محوطه ی آکواریوم !!


حالا چرا نگفته اند تمیزکار و گفته اند لجن خوار !؟!؟ برخی ها مهم نیست که چه کاری می کنند و سودی که به خودشان می رسد ملاک می باشد ( اینها همان نتیجه گراها  هستند!!)  برخی ها به کاری که می کنند هم خیلی حساس هستند ( اینها هم عمل گرا هستند !! ) در اداره بلدیه ( شهرداری ) مااز هر دو گروه داریم ، یک عده که نظافتچی هستند و در بنرهای مناسبتی (!) عکس شان چاپ می شود و با اینکه با زباله سر و کار دارند ، نان تمیزتری بدست می آورند و دسته ی دوم که متاسفانه کم هم نیستند ، لجن خوار هستند و درآمدشان از محل اخذ رشوه و پول های زیرمیزی است و برایشان مهم نیست که موفقیتشان از چه راهی باشد و به زرق و برق زندگی شان اهمیت می دهند و از نمای نزدیک روابط تربیتی و خانواده شان در حد زباله تشریف دارد !!

 

یک ماهی کوچک هم توی آکواریوم بود که قیافه اش هم نشان می داد که زیاد باتربیت تشریف ندارد و می گفتند که گوشت خوار است ... اصولا گوشت خوارها کمی تا قسمتی قساوت قلبی دارند و این قساوت در ظاهرشان هم دیده می شود !! و در یک محفظه ی جداگانه و کوچک یک ماهی دیگر بود که انصافا خیلی زیبا بود و من پرسیدم : " لابد اینهم طاووس ماهی است !؟ " که فرمودند : " نامش فایتر است !!"

 

البته من می گفتم که آن را هم بیاندازند توی آکواریوم بزرگتر تا ببینیم این گوشت خوار است یا ماهی خوار !!! و دلیل من این بود که خودمان گوشتخواریم ولی آدمخوار نیستیم !! ولی گفتند که ثابت شدن این قضیه به ما کمک علمی می کند ولی برای ماهی فایتر ممکن است گران تمام بشود و ایضا برای صاحب اش !!

 

کمی بعد نوبت تعویض آب تُنگِ کوچک بود و ماهی زیبای فایتر را توی استکانی انداختند که در ماههای مجاز من در آن چائی می خوردم و دوستم گفت که این ماهی خیلی مودب و سربراه و آرام است و یکهفته هم توی استکان باشد نه خودش معذب می شود و نه مشکلی پیش می آید !! گفتم : گ اصولا زیبارویان ، سرکش تشریف دارند و اگر این این چنین باشد، معلوم است که حساب ماهی از آدم جداست و آنچه انسان را سرکش می کند آئینه است که در قدیم گفته اند آئینه اسباب خودبینی است !! "

 

تا کارشان را بکنند من یکی دو عکس از ماهی استکانی انداختم  !! یک سرچی هم کردم و اطلاعات مختصری از ویکیپدیا خواندم ، البته مختصر در مختصر (!؟) چون صفحه ی انگلیسی باز بودو از همانجا چیزهایی برداشت کردم ...

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
نگین سه‌شنبه 1 خرداد 1397 ساعت 10:34

سلام

به نظرم با توجه به زیبایی و خوشرنگی و ظرافتش، باید اسمش رو میذاشتن peaceer !!

مثل همیشه خاطره یادم افتاد!!

سالها قبل برادر کوچیکم یه آکواریوم داشت که انواع ماهی ها توش بود .. پسر برادرم دورش بگردم چهار پنج سالش بود، یه بار زنگ زد خونه مون و با تاسف و اندوه گفت: واااای عمه، یه خبر بد !!
گفتم جانم؟ بگو ..
گفت: کت فیشووو مٌرد!!!

گفتم: کی مٌرد؟
با بغض گفت: کَت فیشوو دیگه ... کت فیشووو مٌرد!!!

(کت فیش اسم یه نوع ماهی آکواریومی هست که این فسقلی با لهجه شیرازی ادا میکرد)

سلام
واقعا ماهی کوچولو و زیبائی تشریف دارند ... حالا توی استکان و با موبایل همینی شده بود که دیدید ...
خدا بیامرزه کت فیشوووو رو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد