یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

سحرخیزی


سحر خیزی عادت و برنامه ی خیلی خوبی می باشد ؛ عادت برای آنها که اراده ی قوی برای انجام این امر با رای خود ندارند و بواسطه شغل و نیاز روزانه ( من من کنان و زرزر کنان !! ) به سحر خیزی مبادرت می کنند و یا آنها که طعمش را چشیده اند و این رفتار را تا آخر عمر ادامه می دهند ...

 

 

 

اندر حکایات ازمنه ی قدیم نوشته اند که انوشیروان بواسطه شب نشینی ( و شاید هم رسیدگی به امور مردم که تا نیمه های شب ادامه می یافت !! ) صبحه ها دیر بلند می شد و هر وقت که به سرای کاخ می آمد می دید که بزرگمهر وزیر یک عالمه از کارهای روزمره اش را انجام داده است و مثل اکبر عبدی سالهای دور ، در برنامه محله ی برو بیا !! ، با دیدن بزرگمهر وزیر می گفت : " باز مدرسه ام دیر شد !! " و بزرگمهر هم که همیشه از این بابت دست برنده را داشت به او سفارش دوستانه و بالادستانه می کرد که : " سحرخیز باش تا کامروا گردی !! " انوشیروان هم می دانست که این سفارش دوستانه در این وضعیت نوعی دهن کجی به عدالت محوری او و دیرخوابیدن ها و صبح دیر بیدار شدن هایش است و در دل کینه گرفته بود !!! روزی شاه عادل (!!) کسی را اجیر می کند و می فرستد دم در خانه ی وزیر و می گوید : " صبح که همه جا خلوت است و وزیر می خواهد از خانه بیرون بیاید ، سر راهش برو و او را لخت کن و هر چه دارد بگیر و برو !! " ( معلوم می شوددر آن زمان ها محافظ و گارد این گونه نبود ! حالا بچه ها و فامیل درجه دو و سه مقامات هم تحت الحفظ می آیند و می روند ! ) صبح انوشیروان در کاخ نشسته بود که بزرگمهر با تاخیر وارد شد و داستان دزد را بیان می کند و اینکه مجبور شده است دوباره به خانه برگشته و لباس و پول توجیبی بردارد !!! شاه نیشخند شاهانه ای می زند و می گوید : " این هم ازصبح خیزی که کار دست ات داد !!! باز اعتقاد داری که سحر خیزی خوب است !؟ " بزرگمهر حکیم در جواب شاه گفت : " البته آن دزد از من سحرخیزتر بود و کامرواتر گشت !!! "

 

امروزه دزدان حرفه ای تر هستند !! شب نقشه ی گرانی را می کشند و صبح دیرتر از همه سر بازار و کسب و کا رمی روند و دیرتر از همه می شنوند که مثلا فلان جنس در بازار نیست !!!!

 

 ===

 

امروز صبح ساعت 6 دوستم آمده بود سراغم تا بروم و کمکش بکنم تا سفارشی که از سر تنبلی به دقیقه ی نود موکول کرده بود را تمام کنیم و به تهران بفرستد !! چند روز بود که هی به او می گفتم که کارهایش را تمام بکند و او در پیگیری های جریان دلار و عدم فروش جنس از طرف انبارداران و ...سرگرم بود و دیروز بناگهان خبر داده بودند که نیاز ضروری دارند و افتاده بود به فشار کاری !!! البته دیروز عصر رفته و کمی کمک کرده بودم و قرار گذاشتیم تا صبح برویم و همه را تمام بکنیم ...

 

کار صبح خیلی است ، قبلاها کسانی را می شناختم که صبح زود به کارگاهشان می رفتند و تا ساعت 10 که بازار بیدار بشود ، کارهای خودشان را تمام می کردند و بعد ازآن می نشستند برای جواب دادن به مشتری ها و تلفن ها و ... امروز حدود 2 ساعت کار کردیم که معادل 4 ساعت کار عصر دیروز بود ...

 

===

 

قرار است اوائل هفته ی آینده رئیس جمهور بهمراه هیئت بلند مرتبه از تبریز دیدن بکند و شاید برای افتتاح چندمین بار " تبریز 2018  "  !!!!  و برای همین این روزها تلاطم زیادی در ادارات و شهر وجود دارد !! بازار رنگ فروش ها ( رنگ کردن جدول کنار خیابان ها !! ) و پارچه فروش ها ( انواعی از پرچم های رنگی رنگی برای سطح شهر !! ) و بنرچی ها ( انواع تبریکات و خوش آمد گوئی ها !! ) گرم است و هنوز معلوم نیست چه خوابی برای ما دیده است !؟!؟ سابقه نشان نداده است که تبریزی ها به هر وزیر و رئیس جمهوری روی خوش نشان داده باشند !!! مهمان هایش هم این را می دانند !!!  لابد در این چند روز رفته و دارد چند تا شعر ترکی ازبر می کند که موقع سخنرانی بگوید !!! البته به جز چند سال ابتدائی انقلاب که صداقت وجود داشت و نسل شان منقرض شده است  ، این روزها مردم می دانند که بهترین روش برای پیشرفت و ارتقا همان بوقلمون صفتی است و لاغیر !!

 


 
نظرات 3 + ارسال نظر
محمدرضا پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 14:08

سلام
در خصوص 2018 وظایف هر یک از اقشار رنگ فروش و پارچه فروش و ایضا بنر چی ها را خوب آمدید ولی در شرح وظایف پارچه فروشان موضوع برق انداختن و تمیزکاری را از قلم انداخته بودید محض یادآوری به جماعت بوقلمون صفت بعرض میرسد .

سلام
اتفاقا در اتوبوس یکی از آقایان می فرمود که نمی دانم برای چه می آیند ؟ من گفتم این پروژه ی تبریز 2018 لقمه گلوگیری می باشد و تاکنون چند معاون وزیر و وزیر و معاون ارشد برای مراحل مختلفی از افتتاحش آمده اند ولی تا حالا که به اواخر ماه چهارم از 2018 رسیده ایم برای خودشان کار مقبولی نکرده اند ، نظر مردم و دیگر دانایان به کنار !!! شاید قیچی رئیش جمهور برش مناسبی داشته باشد ، مخصوصا بعد از پرش 500 تومانی ارز دولتی از 3700 به 4200 باید انتظارات بیشتری از جیب دولت داشت !!

نگین پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 18:51

سلام

خدابیامرز خانمم (مادر ِ پدرم) وقتی کاسبی جنسی رو گرون میفروخت، میگفت: ای خدا ... در دزد و دیوار دزد، اوسّا و بینه دار دزد!!

اینو تقریباً چهل سال قبل میگفت ..
الان سر از گور بلند کنه دزدی رو به معنای واقعی کلمه ببینه ...

سلام
دزد دزد است ولی در این دور و زمونه بی چشم و رویی در حد اعلا قرار دارد !!
خدا بیامرزد ...

خلیل پنج‌شنبه 30 فروردین 1397 ساعت 20:45 http://tarikhroze4.blogsky.com

سلام،

پس خبر حضور رئیس جمهور رونقی به بعضی شغل ها داده است ، باز هم بگویید چرا می آید!!

سلام
زودزود بیاید و انعکاس برنامه هایش را ببیند ... اینجا برخلاف خیلی جاهای دیگر از مسئول بازخواست می کنند !!! شانس بیاورد که باز فریاد تراکتور سر ندهند !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد