یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

من و جدول و ابجد و ...

 
یکی از دلخوشی های ایام جوانی من حل جدول بود و در این کار آنقدر مداومت و علاقمندی داشتم که بعد از سالها هنوز در فامیل مرا به جدول حل کردن !! مثال می زنند ... البته همان دوران راهنمایی و دبیرستان که باید سرم به درس می بود روزگار جدول حل کردن های من بود و داستان هایی در این مورد هست در حد و اندازه های هزار و یک شب !!
   
جدول حل کردن من به قبل از زمان سوادداریِ من می رسد !! یعنی زمانی که شاید 4 - 5 سال داشتم دایی بزرگ که علاقه به حل جدول داشت مرا در بغل خود می نشاند و خودکار را می داد دست من و آن وقت کل دست مرا توی دست خودش می گرفت و باهم جدول حل می کردیم ، یعنی من بدون اینکه بدانم چکار می کنم با بازی خودکار در محدوده ی جدول آشنا شده بودم و این همان رمز جدول حل کردن بود که در همان ابتدا من یاد گرفته بودم !! دایی جان زیادی خبره بود و بجز " جدول روزنامه ی کیهان " ، جدولی حل نمی کرد ، یعنی آنها زیادی آسان بودند !!
  
سالها بعد اولین خریدهای فرهنگی که می کردم کیهان بچه ها بود و کم کم در زمان راهنمایی روی جدول برخی مجلات که در اطرافم پیدا می شدند زوم می کردم ... اطلاعات هفتگی و جوانان و بعدها رفتم روی مجلاتی مانند کنکاش و کتیبه و ... ، اینها را بمرور که می نویسم یادم می افتند!! روزگار گذشت و در زمان دبیرستان یکی از معضلات همکلاسیها آوردن جدول برای من بود که سر کلاس حل بکنم !! ابتدا با معلم ها سر این موضوع به  مشکل برمی خوردم و بعد نتیجه گرفتند اگر سرگرم حل جدول نباشم ، سر به سر آنها خواهم گذاشت ، برای همین توافق کرده بودیم کاری به کار هم نداشته باشیم !! من جدول هایی که از جاهای مختف پاره کرده و برایم می آوردند را حل می کردم و بعد مچاله کرده روی پشت بام بغل کلاس مان که انبار مدرسه بود می انداختم ...
 
یک روز مستخدم مدرسه که رفته بود دلیل گرفتگی ناودان را بررسی بکند با یک عالمه کاغذ مچاله شده به دفتر ناظم مراجعه کرده بود و نیاز به قسم نبود (!!) چون زیر همه جدول هایی که حل می کردم را به تبعیت از دایی جان امضا می زدم و تا پیش مدیر رفتیم و یک هفته مرخصی فرهنگی دادند تا بروم برای خودم بگردم و غائله تمام شد ..... البته بعدها هر از گاهی مدیر صدایم می زد و می رفتم اتاقش در یافتن برخی کلمات که درمانده شده بود به سرعت برق و باد کمکش می کردم ؛ خدا رحمتش بکند آدم خوبی بود توی یک تصادف رانندگی با زندگی وداع کرد !!
 
بعدها جدول برای من اصلا حظی نداشت ، چون فقط نوشتن بود و دلخوشی اش به تمام شدن سریع آن بود ؛ تا اینکه یکی از دوستان حل کردن جدول ها ابجد در مجله ی کتیبه را سفارش داد و بعد از آن اول آنها را حل می کردیم و اگر حوصله داشتیم می آمدیم سراغ جدول های معمولی و ستاره دار !!!! تقریبا هر ماه هم از این مجلات جدول جائزه می گرفتم ، خاصه اینکه حل تمام جدول های ابجد را ارسال می کردم !!

حساب جمل یا ابجد را چنانچه خیلی ها می دانند جایگزینی حرف بجای عدد است که بین اعراب متداول بود و در برخی جاها بجای عدد از آن استفاده می کردند ، بعدها در ادبیات و شعر مرسوم شد و بعنوان کد یا رمز بکار می بردند و بعدها در تاریخ ادبیات و شعر برای خود بعنوان " ماده تاریخ " یک رشته شد ، برخی شاعران برای ذکر برخی تاریخ ها ، عدد آن را بصورت محاسبه ی ابجدی  در یک مصراع می آوردند که کار زیاد آسانی هم نبود ؛ ناگفته نماند برای کسیکه دلخوشی اش این کار بشود زیاد هم سخت نبود !!! برای همین این را برای شعرا یک هنر زینتی محسوب می کردند و بخاطر سرایش ماده تاریخ به کسی جائزه ی نوبل نداده اند !!! یک همشهری از نوع هم محله ای داریم که خودش را حرف اول این کار می داند و یک عالمه ماده تاریخ سروده است !! یعنی حالا لازم است مثال بزنم ؛ خود مثال به ابجد می شود 571 !!!! بعدها من دوستی داشتم که حالا در کانادا ساکن است و خودمان توی کلاس ، زمان دبیرستان ، یک کد گذاری روی حروف داشتیم و هر از گاهی با هم مکاتبه ی سّری می کردیم !!!
 
و اممممممما اصل قضیه ...
 
تبریز را بعنوان شهر نمونه جهانگردی کشورهای اسلامی در سال 2018 معرفی کرده اند و هر از گاهی در روزنامه ، رادیو و ... روی این مسئله زوم می کنند و برای آینده نقشه ها می کشند !! البته من هم یک سری طرح بعنوان " کارت پستال تبریز "  برای سال 2018 در دست اقدام دارم ؛ از نوع حکاکی با لیزر !!
 
امروز رسما با عدد 2018 مشکل پیدا کرده بودم و خلاصه اینکه طبق عملیات های ابجدی که در سالهای دور داشتم ، یک عنوان برای تبریز استخراج کردم که طبق حساب ابجد همان عدد 2018 می شد !! خیلی هم خوش به حال شدم و همین کافی بود !! به یکی دو نفر نشان دادم و وقتی دیدم اصلا توی باغ نیستند بیشتر خوش به حال تر شدم !! بعد همان عبارت را به انگلیسی ترجمه ی گوگلی کردم و یکی از همکاران که چند سالی در آرکانزاس آمریکا زندگی کرده است و تسلط ویژه ای به انگلیسی دارد ، کلی بالای این عبارت تخصص در کرد و ...
 
لابد منتظرید اثر هنری و مورزونی طبع را ببینید ، ولی فعلا پرده برداری از آن مقدور نیست ؛ انشاءلله حوالی سال 2018 ، آن را روی بنرهای و بیلبوردهای شهر می توانید ببینید ... انسان است و آرزوهای دور و دراز !!!

 
نظرات 3 + ارسال نظر
khatere hastam یکشنبه 4 بهمن 1394 ساعت 23:28

سلام

آرزوی دست نیافتنی نیست اگر شما بخواید حتما میشه عمر بود اثر هنریتون رو میبینیمگـــــــــــــــــــــل

سلام
خوش آمدید
تاآ نوقت صدبار رونمایی می کنم

سروش دوشنبه 5 بهمن 1394 ساعت 10:18 http://azadkish.mihanblog.com

1.ای کاش من هم توان شما را داشتم در سرعت به روز کردن! آن هم نکته دار و دلنشین.
2.دایی شما چه صبورانه و بامحبت شما ر جدولی کردن. اساس تربیت هم همینه. دوستی دانشمندی دارم که رمز کتابخوان شدنش ر این میدونه که در کودکی مادرش براش کتاب میخونده و بعد کم کم خودش دیگران ر مجبور میکرده براش کتاب بخونن. مثله که این دوست ما تو خلا هم سرش تو کتابه!
3.من که سوادم نمیرسید اما یادم میاد که میگفتن جدول کیهان سخته!
4.واقعا هر ماه جایزه میگرفتین؟!
5.آهااا! پس شما تبریزی استین.
دادوی گرامی، همینطور که با دیدن عکس عروسکهای نمدیتان در مرد بودن شما به شک افتادم (!) به جامع الاطراف بودن شما بیشتر پی بردم. و نوشته ی حاضر بر من ثابت میکند که شما هم از جنبه ی هوشی و هم از لحاظ به فعل درآوردن استعدادها از میانگین جامعه بالاترید.

شما لطف دارید ...
تقریبا همه ی ما خط خو ش و خوانایی داریم ، از همان ابتدا مادرمان همیشه می گفت " نمی خواهم خوش خط بنویسید ، همینکه خوانا باشد کافیست !! " بعدها دیدیم یکی از دلایل خوانا بودن خط ، درست نوشتن آن است ...
عروسک ها برا ی هدیه دادن و سفارش های دوستان می باشند ، البته خودم هم از نگاه کردن به آنها خوش به حال می شوم ... برخی به زیبایی عمومی نگاه می کنند و برخی خصوصی !!

نگین سه‌شنبه 6 بهمن 1394 ساعت 16:59

خدا رحمت کنه همه رفتگان شما رو
منو با جدول مرحوم پدربزرگ مادریم آشنا کرد
همیشه سخت هاشو !! از من میپرسید
من ده دوازده ساله بودم و اگه جوابی رو درست میگفتم بشدت تشویقم میکرد ..
خدا رحمتش کنه خیلی اهل مطالعه بود
همیشه با هم مشاعره میکردیم و من وقتی کم میاوردم ابیات رو سر و ته میکردم
گاهی هم از ترانه های گوگوش و ستار قرض میگرفتم!!!

که خدابیامرز با صبوری اما خنده ای که بزور فرو میخورد میگفت : قیزیم دووز عملّی دانیش گوی گوراخ نه الیروخ
(ولی شیطنتهای ما تمومی داشت مگه؟!!)

با جدول کتیبه ایام جوانی آشنا شدم و تا مدتها مشتریش بودم
الانم جدول عنوان رو میگیرم و مدتیه مشتری ابجدش هم شدم و بقول معروف به دهنم مزه کرده !!
(خوب من از ریاضی متنفرم حتی اگه در حد جمع و منها باشه)!!

همسرجان که برعکس من عاشق ریاضیه، میگه خانوم شما قبلاً لااقل ابجد هاش رو واسه من میذاشتی حالا دیگه اونم میخوری یه لیوان آب هم روش

سلام
خدا همه ی رفتگان را بیامرزد ...
آدم وقتی جدول حل کردن را بلد باشد ، سخت ها را برا یخودش می خواهد و آسان ها را برای دیگران ... کاش زندگی کردن هم مثل جدول حل کردن بود !؟!؟ آدمهایی که امکانات خوبی دارند برای دیگران آسایش تامین می کردند و سختی ها را برای خود کنار می گذاشتند !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد