یادداشت های دادو
یادداشت های دادو

یادداشت های دادو

تنور داغ انتخابات و نان تاسف !!

 

ما همه داستان کاشت و داشت و برداشت را می دانیم ( شاید چون خوانده ایم فکر می کنیم می دانیم و فقط می شناسیم !! )

ما رای هایمان را می بریم می کاریم و می آئیم خانه هایمان ، ولی داشت را رها می کنیم ، معلوم است چه می شود آنچه کاشته ایم قسمت حیوانات بیابان و کلاغها و ... می شود ( مثل اینهمه حقی که از ملت ضایع شده و ... !! ) بعد برمی گردیم برای برداشت ، ولی " افسوس " برداشت می کنیم !!!

  
بحث داغ انتخابات با این شعله هایی که از هر طرف می زند نه تنها داغتر می شود بلکه دیگ مجلس را روسیاهتر می نمایاند !! با این حال من برخلاف خیلی از همکاران و دوستانم که در دورهمی های روزانه ، بدلایلی که بیشتر بوی هیزم اجنبی می دهد !! ، هیچگاه بحث نمایندگی و مجلس را بازی از پیش باخته نمی دانم و معتقد نیستم تمام افرادی که وارد این عرصه می شوند چشم طمعشان تیزتز از تفکراتشان باشد !! ولی ساختار فرهنگی فعلی جامعه ما همچنانچه آحاد مردم و خانواده ها و موسسات و کلهم کسب و کار را تحت تاثیر قرار داده و همه چیز را وارونه می کند ، مجلس را هم به عنوان نهاد زیر تاثیرات خود دارد و حتی سایر نهادها و بنگاهها را !!

رای دادن کار سختی نیست برای همین ملت همیشه در صحنه با درصد بالایی حضور یافته و صندوق ها را پر می کنند ولی پشت رای خود ایستادن شعور سیاسی می خواهد و مطالعه سیاسی و خیلی پارامترهای جهان های پیشرفته که ما عموما نه سطح اش را دارم و نه حال اش را !! رای که به صندوق ریخته شد همه می روند دنبال کار خودشان و فکر می کنند نماینده باید حرص و جوش بخورد و بجای رای دهنده ها بیدار بماند و ... هر وقت هم دلی تنگ شد یک وانت فحش بفرستد سراغش !! مطمئنا تا اینجا برسیم هزار تا بهانه داشته ایم و حالا برای هر کاری صد تا توجیه !!

ما همه داستان کاشت و داشت و برداشت را می دانیم ( شاید چون خوانده ایم فکر می کنیم می دانیم و فقط می شناسیم !! ) ما رای هایمان را می بریم می کاریم و می آئیم خانه هایمان ، ولی داشت را رها می کنیم ، معلوم است چه می شود آنچه کاشته ایم قسمت حیوانات بیابان و کلاغها و ... می شود ( مثل اینهمه حقی که از ملت ضایع شده و ... !! ) بعد برمی گردیم برای برداشت ، ولی " افسوس " برداشت می کنیم !!!

من هنوز بر این باورم منافع فردی در جامعه ی ما نهادینه تر است تا منافع ملی و جمعی !! و دموکراسی فریبی بیش نیست !!

 

نظرات 3 + ارسال نظر
الهام دوشنبه 14 دی 1394 ساعت 21:15 http://marzhayemoshtarak.blogfa.com

لزوم ایستادن پشت رای ها را می فهمم، لزوم ایستادگی و رصد و حمایت از انتخاب مان را هم، اما داشت؟ واقعا فکر می کنید این مرحله ای ست که ملت باید عهده دارش باشد؟ اصولا ما نماینده انتخاب می کنیم تا این عملیات تخصصی و پیچیده ی مرحله ی داشت را به بهترین نحو سامان دهد، وگرنه چه نیازی به انتخابات و نماینده گزینی؟ آن شعور سیاسی هم به اعتقاد من به قبل از کاشت معطوف است، به وقتی که تحت تاثیر جو و تبلیغات و شکم و باری به هرجهت بودن انتخاب نکنیم و رای ندهیم.
و در اینکه ایده ی دموکراسیِ (محض) فریبی بیش نیست، شدیدا موافقم.

مَثَل این قبیل چیزها در کشور ما مِثل این است که ما ابتدا مطب باز بکنیم و بعد برویم پزشکی بخوانیم !! ما مجلس دار شده ایم تا از دیگران عقب نمانیم و تازه داریم در انتخاب شورای شهر و روستا مشق دموکراسی می کنیم !!
سیاست و کشور داری در ایران مثل شلوار وصله دار می ماند ، مجلس ما فرانسوی است و ارتش ما آمریکایی و ژاندارمری ما سوئدی و دانشگاه ما انگلیسی و وقتی باهم هستیم روسی فکر می کنیم و وقتی تنهاییم ایتالیایی و ...
متاسفانه باید گفت تیپ نمایندگان یک ملت ، مشت نمونه ی خروارِ اکثریت آن ملت است !! حالا همه ، هم شرکت می کنند و هم در پشت سر ساز مخالف می زنند ، اکثریت دوست دارد یکی مثلِ خودش را انتخاب بکند تا او را درک بکند !! ولی هیچ بدبختی نمی تواند بدبخت های پشت سرش را خوشبخت نماید !!

پرتو چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 15:17

تا وقتی " پوپولیسم" ، پر زورتر از شعور سیاسی ست ، محکومیم به تکرار تجربه ی صدر مشروطیت تا الان و تا هزار نسل بعد خودمون . متاسفانه .

متاسفانه افراد شعورمند هم نداریم !! اگر هم داریم سراپا مورددار هستند !!

سروش چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 20:50 http://azadkish.mihanblog.com

رو سر بنه به بالین
تنها مرا رها کن
ترک من خراب شبگرد مبتلا کن
ماییم و موج سودا
شب تا به روز تنها
خواهی بمان وفا کن
خواهی برو جفا کن
من از فضای سیاسی کشور چنین حسی ر دارم این روزها. از "توافق اتمی" هم "افسوس" برداشت میکنم. هر چند که از پیش از توافق هم چشمم آب نمیخورد خدایان به رد شدن یک آب خوش از گلوی بینوای ما رضایت بدهند.

سلام
ما هر شب سر می نهیم به بالش !!
ما کم و کسری روزگارمان را از بالش در می آوریم !!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد